I ett öppet brev riktat till mode- och textilsektorn manar International Consumer Protection and Enforcement Network, ICPEN, till ökad efterlevnad av konsumentlagstiftning när det gäller miljöpåståenden. Bakom brevet står 20 av nätverkets drygt 70 medlemsmyndigheter. Bland undertecknarna finns Sveriges konsumentverk tillsammans med alla de nordiska ländernas motsvarande myndigheter.
Internationellt tryck på modebranschen: ”Sluta vilseleda om hållbarhet”
Kommunikation Svenska Konsumentverket, KO, skickar nu tillsammans med 20 andra länders konsumentmyndigheter ett tydligt budskap till mode- och textilbranschen – ”Skärp er och sluta använda vaga, vilseledande och ogrundade miljöpåståenden”.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
ICPEN pekar ut ett antal problematiska metoder som man anser att modebranschen använder, bland annat handlar det om ord som ”hållbar”, ”miljövänlig” eller ”grön” utan att det finns konkret och vetenskapligt underbyggd information som styrker påståendena.
”Företag bör endast göra miljöpåståenden när de kan styrkas med tillräcklig dokumentation. Vaga formuleringar eller symboler som antyder en positiv miljöpåverkan kan vilseleda konsumenter,” skriver ICPEN.
Särskilt uppmärksammas användningen av egna märkningar, bilder på natur eller gröna färgval som visuella förstärkningar av miljöbudskap som inte har täckning i fakta. Även framtidslöften – som löften om klimatneutralitet 2030 – bör undvikas i marknadsföring om de inte kopplas till konkreta, pågående åtgärder.
ICPEN uppmanar nu företag att se över sina rutiner och säkerställa att all kommunikation är tydlig, korrekt och inte vilseleder. I brevet nämns inget om ökande rättsliga krav eller nya regelverk, men ska enligt myndigheterna ses som en signal om att tillsynen skärps. Man konstaterar också att flera myndigheter inom EU redan har inlett granskningar av miljöpåståenden inom modeindustrin.