
Gummiföretaget Trelleborg Groups lönsamma hållbarhetsarbete fick en skjuts av traktordäcket TM Blue. Däcket ger låg kompaktering, vilket innebär att det inte förstör för mycket av skörden jämfört med andra däck.
– Poängen för framtiden är att om man ska vara konkurrenskraftig så måste man visa hur produkten är bra både för kunden och för samhället, säger Rosman Jahja.
Han är kommunikationschef och ansvarig för hållbarhetsredovisning på Trelleborg Group och ser kommunikation som en stark drivkraft i hållbarhetsarbetet. Förr arbetade företaget med hållbarhet främst ur ett risk- och varumärkesperspektiv. Nyligen skiftades perspektivet mot att hållbarhet också kan vara bra för affären.
Trelleborg Group har infört en strategi för hållbara lösningar som kallas Blue Dimension. Den innebär att säljare och produktutvecklare ska involveras mer än tidigare. Under en veckas workshops belönades de bästa förslagen per dag med en Ipad. Företagets nya intranät som Rosman Jahja ansvarar för har en blogg där ledningen beskriver vad strategin är och hur den hänger ihop med varumärket.
– Vi försöker fostra en ny interkommunikation med öppenhet och bort från silotänk. Det handlar om hur vi själva berättar om hur produkterna fungerar, vad de bidrar med för nytta. Det gäller att inte lova mer än man kan hålla, säger Rosman Jahja.