Stark på eko sedan länge
Coop uppfattas ha förbättrat sig inom svenskproducerade produkter och hälsa, enligt studien.
– Coop upplevs väldigt stark på eko, det har man gjort länge, men man har stärkt sig på svenskproducerade produkter. Svenska produkter och hälsa är två viktiga frågor och det är pandemin som har drivit på det. Det gynnar Coop, säger Erik Elvingsson Hedén.
Mabi avancerade bland hållbara varumärken
SBI rankar också de företag som förbättrat sig mest. Den listan ser annorlunda ut och toppas av biluthyrningsföretaget Mabi.
– Det är lite talande. Om man tittar på alla de 50 som är raketer, som har ökat mest, så är det med vissa undantag inte hållbara varumärken. Det är antingen varumärken som haft problem, eller varumärken där jag inte kan föreställa mig att en enda människa har en åsikt baserad på faktisk kunskap om företaget. Det säger en del om hur lite kunskap människor har och hur dålig kommunikationen är, säger Erik Elvingsson Hedén.
Långt kvar till full pott
När företagen rankas av SBI kan de få maximalt 200 poäng, 100 poäng (eller procent) inom miljö och 100 poäng inom social hållbarhet.
– Ingen är överhuvudtaget i närheten av det. Coop, som är bäst, ligger på 93 procent totalt, för miljö och social hållbarhet tillsammans. Det är kanske inte så många som är negativa, men den stora andelen har inte någon åsikt. Så det är fortfarande en lång väg att vandra, säger Erik Elvingsson Hedén.
Lista: De tio mest hållbara varumärkena (enligt svenska konsumenter)
1. Coop (4)
2. Ikea (1)
3. Ica(3)
4. Änglamark (2)
5. Saltå Kvarn (9)
6. Apoteket (5)
7. Lantmännen (6)
8. Folkhälsomyndigheten (NY)
9. Systembolaget (8)
10. Apotek Hjärtat (15)
Prenumerera på vårt nyhetsbrev
Få de viktigaste uppdateringarna och inspiration direkt i mejlen helt kostnadsfritt.