De bästa branscherna är dagligvaruhandel, dagligvaruproducenter och biltillverkare. Totalt har 3 183 svenska konsumenter svarat på frågor om hur de uppfattar och bedömer arbetet med miljö- och socialt ansvarstagande hos 151 varumärken inom 12 branscher.
Generellt anser de svenska konsumenterna att företagens hållbarhetsarbete har en betydande påverkan på deras köpbeslut idag, och att de tror att de kommer att påverkas ännu mer på tre års sikt. Basen för undersökningen är de 10 principer som finns i FN:s Global Compact och som behandlar företagens ansvar för miljö, mänskliga rättigheter, arbetsrätt och motverkande av korruption. Målet med undersökningen är att visa vikten av att arbeta mer affärsorienterat med hållbarhetsfrågorna och kommunikationen kring dessa.
Bakom Sustainable Brands står mediaföretaget IDG i samarbete med managementkonsultföretaget Relation Capital Partners och undersökningsföretaget Novus Group.
Fakta
Sveriges 20 mest hållbara varumärken
1)Coop
2) Ica
3)Volvo
4) Arla
5) Ikea
6) Lantmännen
7) Saab
8 )Skånemejerier
9) Systembolaget
10) Bilprovningen
11) Sj
12) Scan
13) Scandic
14) Norrmejerier
15) Max
16) Hemköp
17) H&M
18) Toyota
19) Godel
20) Milko