Branschorganisationen Energias Sverige menar att ett besked om gasdrivna tjänstebilar är viktigt för Sverige. I annat fall kan arbetstillfällen äventyras, särskilt i Västsverige där bilindustrin skapar sysselsättning, tillväxt och export.
– Jag är oerhört glad att alliansen vill satsa på gasdrivna förmånsbilar. Men regeringen har en brasklapp i budgeten och vill avvakta med detaljer tills nästa år. Vi behöver tvärtom glasklara besked redan nu om vad som händer efter 2011. Bilköpare och fordonstillverkare har betydligt längre tidshorisont än 15 månader, säger Anders Mathiasson, vd Energigas Sverige.
Förmånsvärdet är det som har störst påverkan på månadskostnaden för en tjänstebilsinnehavare. Nu ges en 40-procentig reduktion och enligt branschorganisationen är det avgörande att detta stöd förlängs och snabbt kommer besked om vad som händer efter 2011. De menar att den ekonomiska situationen för förmånsbilar måste vara klar minst tre år framåt för att inte påverka försäljningen negativt.