Forskning om klimatsmarta köp

Hur kan konsumtionen av klimatsmarta produkter öka? Det ska ett nytt forskningprojekt ta reda på.

Livsmedelsinköp styrs till stor del av vana. I forskningsprojektet Klimatmärkt livsmedelsbutik ska man se hur handeln, genom att exponera klimatsmarta produkter, kommunikation och information till kunder, kan bryta invanda mönster.

Projektet utförs ute i butik tillsammans med Naturskyddsföreningen och Coop. Bland annat ska man testa skyltning och exponering,kampanjer och extrapris samt provsmakning och bonussystem för inköpta klimatsmarta varor.

Både mätningar före och efter åtgärderna och konsumentundersökningar kommer att göras. Främst köttprodukter, frukt och grönsaker kommer att studeras.

– Om våra slutsatser blir att butikens riktade insatser inte har någon större effekt, att konsumenten i slutändan kommer välja konventionella varor ändå, är det en viktig slutsats. Om det visar sig att information inte når fram, så innebär det att det behövs kraftfullare åtgärder. Vi behöver göra stora förändringar i vår konsumtion och det är möjligt att vi i gemen har en övertro på konsumenten, säger Elin Röös, projektledare.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.