Filippa K lanserar ullplagg som går att spåra till gårdsnivå

Cirkulär ekonomi 2030 blir det obligatoriskt med digitala produktpass för textilier inom EU. Inför det lanserar nu klädmärket Filippa K sina första ullplagg med information om klädernas ursprung. Genom att skanna en QR-kod får kunderna reda på detaljer ända ner till vilken gård ullen kommer från.

Filippa K lanserar ullplagg som går att spåra till gårdsnivå
På tolv av klädmärket Filippa K:s ullplagg finns det en QR-kod med spårbarhetsdata. Foto: Evelyn Del Carmen/Adobe Stock.

Miljö & Utveckling har rapporterat om flera initiativ som valt gå före EU:s lagstiftning om krav på digitala produktpass, spårbarhet och transparens som börjar gälla 2030. Kappahl var tidigt ute, och även inom skobranschen har man tagit ett grepp om frågan.

Nu är det klädmärket Filippa K som lanserar en ny QR-kod på tolv av ullplaggen i deras nya klädkollektion. Genom att skanna QR-koden får kunderna information om plaggets hela produktionsresa, från produktionen av ull till färdigt plagg.

Satsningen är en del av initiativet The Fiber Traceability Initiative som Filippa K står bakom tillsammans med Axfoundation, VirtualRouteZ och företagen GS1 Sweden. Målet är att skapa en hållbar, spårbar och cirkulär värdekedja.

– Det här är bara början på en resa mot mer hållbar produktion och konsumtion, säger Anna Berne, vice president för produkt och hållbarhet på Filippa K i ett pressmeddelande.

Initiativtagarna uppmanar nu fler varumärken att ansluta sig.

– Hållbarhetsutmaningarna inom modeindustrin är för komplexa för att enskilda varumärken ska kunna lösa dem på egen hand. Genom att samla aktörer längs hela värdekedjan lägger vi grunden för nya affärsmodeller och en cirkulär ekonomi, säger Stina Behrens, projektledare inom Framtidens material på Axfoundation i ett pressmeddelande.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.