Miljö & Utveckling har rapporterat om flera initiativ som valt gå före EU:s lagstiftning om krav på digitala produktpass, spårbarhet och transparens som börjar gälla 2030. Kappahl var tidigt ute, och även inom skobranschen har man tagit ett grepp om frågan.
Nu är det klädmärket Filippa K som lanserar en ny QR-kod på tolv av ullplaggen i deras nya klädkollektion. Genom att skanna QR-koden får kunderna information om plaggets hela produktionsresa, från produktionen av ull till färdigt plagg.
Satsningen är en del av initiativet The Fiber Traceability Initiative som Filippa K står bakom tillsammans med Axfoundation, VirtualRouteZ och företagen GS1 Sweden. Målet är att skapa en hållbar, spårbar och cirkulär värdekedja.
– Det här är bara början på en resa mot mer hållbar produktion och konsumtion, säger Anna Berne, vice president för produkt och hållbarhet på Filippa K i ett pressmeddelande.
Initiativtagarna uppmanar nu fler varumärken att ansluta sig.
– Hållbarhetsutmaningarna inom modeindustrin är för komplexa för att enskilda varumärken ska kunna lösa dem på egen hand. Genom att samla aktörer längs hela värdekedjan lägger vi grunden för nya affärsmodeller och en cirkulär ekonomi, säger Stina Behrens, projektledare inom Framtidens material på Axfoundation i ett pressmeddelande.