Varumärkesundersökningen Sustainable Brand Index listar för sjätte året i rad Sveriges mest hållbara varumärken. Tillfrågade i undersökningen är ett riksrepresentativt urval av 10 000 konsumenter som har bedömt hur Sveriges 265 största varumärken presterar inom miljöansvar och socialt ansvarstagande. Liknande undersökning har gjorts i Danmark, Norge och Finland.
Fler medvetna
Några tydliga trender är att hållbarhet blivit ett allt vanligare samtalsämne i alla de nordiska länder. I Norge har antal personer som diskuterar hållbarhet med vänner och bekanta ökat med 11 procent och i Danmark med 6 procent. Sverige har högst andel konsumenter som pratar hållbarhet bland de nordiska länderna och här har siffran ökat från 66 procent 2015 till 72 procent 2016. Ytterligare en trend är att allt fler konsumenter vill äta mindre kött. I Sverige planerar 23 procent av de tillfrågade att äta mindre kött under de kommande månaderna. Enligt Sustainable Brand Insight ser vi bara början av en ny vego-trend.