Den internationella energibyrån IEA har i rapporten Oil Crises and Climate Challenges tittat på hur oljeförbrukningen och koldioxidutsläppen förändrats de senaste 30 åren. IEA bildades 1974 efter den första oljekrisen och har studerat utvecklingen i sina medlemsländer, vilket i stort sett är samma länder som i OECD.
Stora bilar ökar koldioxidutsläppen
Sedan början av 1990-talet ökar återigen utsläppen av koldioxid, trots att energisparande teknik blivit effektivare. En av orsakerna till att kurvorna pekar åt fel håll är ökande bilism och att bilmotorerna blivit större, visar en färsk rapport från International Energy Agency, IEA.
Fler bilar
Sedan 1990-talet har användningen av olja och därmed utsläppen av koldioxid åter tagit fart efter att ha varit på nedåtgående sedan oljekrisen 1973. Orsaken är att antalet bilar ökat med 100 procent, eller mer jämfört med 1973. Medan bilmotorerna blivit allt mer effektiva har bilarna samtidigt blivit större, tyngre och mer kraftfulla, vilket lett till större bensinåtgång. Det har gjort att oljeförbrukningen i transportsektorn ökat med nära 50 procent mellan 1973 och 1998- en utveckling som går helt i motsatt riktning mot Kyotoprotokollets åtagande. Oljeförbrukningen för godstransporter ökade med 80 procent under samma period, vilket är ett resultat av att allt större andel gods transporteras på landsväg istället för med järnväg.
Billig olja
Trots att energiåtgången minskat för varje procent ökning av BNP ökade koldioxidutsläppen med 13 procent mellan 1990 och 2001. Anledningen är att priset på olja sjunkit, enligt IEA. Efter oljekrisen 1973 gick priset upp dramatiskt, vilket ledde till att industrin började spara på energi och satsade på att ta fram energisparande teknik. Även en utveckling från tung industri till data, it och telekom gjorde att oljeförbrukningen minskade. Men i mitten av 80-talet blev det återigen billigare med olja vilket ledde till att man inte hade samma incitament till att spara på energi. Priset på energi sjönk med nära 50 procent under den här perioden. Prishöjningen på olja under 1970-talet hade enligt IEA:s chef Claude Mandil större betydelse för utsläpp och energiförbrukningen än 1990-talets klimatpolitik. Med rapporten vill IEA påvisa att utvecklingen går åt fel och betona allvaret i situationen.