Så tar företagen sig an påsutmaningen

Miljöarbete Lånepåsar, pantsystem och betallösningar. Nu kommer svenska företag med en rad olika initiativ för att adressera spridningen av plastpåsar i hav och natur.

Så tar företagen sig an påsutmaningen
Shutterstock

Från juni gäller en ny EU-förordning som reglerar användandet av plastkassar. Förbrukningen av tunna plastkassar i handeln måste minska då nedskräpningen som påsarna har växt till ett globalt miljöproblem. Plast från bärkassar bryts exempelvis ned i små mikropartiklar som lätt binder gifter.

Nu försöker handeln lösa plastkasseproblemet på olika sätt. Nyligen skrev M&U om Hemköp som valt att införa ett pantsystem på plastpåsar.

Indiska meddelar att de inom kort lanserar tyglånekassen Borrow Bag, där kunderna, precis som det låter, kan låna en kasse från affären. Syftet är att bryta omedvetna konsumtionsmönster och etablera en ”re-use kultur”.

Samlar branschen

De 1 juni lanserar klädbutikerna H&M, Kappahl och Lindex ett gemensamt initiativ, One Big Habit. Det innebär att de kommer att ta betalt för alla påsar i butik, samtidigt som de kommunicerar kring påsars negativa miljöpåverkan. De ska även erbjuda återvinningsbara påsar som är gjorda av hållbara material. Pengarna som kommer in från påsförsäljningen ska gå till projekt som driver en hållbar utveckling, ur ett miljörelaterat eller ett socialt perspektiv. Företagen bjuder också in fler handlare att ansluta sig till initiativet.

Läs mer 

Ny lag ska minska användning av plastpåsar

 

 

 

Fakta

Nya regler för plastpåsar

Från juni 2017 gäller en ny förordning som reglerar användandet av plastkassar. Det innebär att de som tillhandahåller plastkassar till konsumenter, exempelvis i en butik, måste informera sina kunder om plastpåsars negativa miljöpåverkan. Förbrukningen av tunna plastkassar får inte överskrida 90 kassar per person och år 2020 och 40 kassar per person och år 2026.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.