Det är Mediebyrån Mindshares som kartlagt miljöengagemanget bland Sveriges arbetande genom att bryta ner färska siffror från undersökningen Orvesto Näringsliv.
Totalt sett anger 17 % av de yrkesarbetande svenskarna att de är mycket intresserade av klimatfrågan.
Några av de branscher där intresset sticker ut är forskning & utveckling 26 % i gruppen är mycket intresserade, utbildning 23 %, media 21 %, och offentlig verksamhet 19 %.
Mindshares kartläggning visar också att anställda inom flera av de tunga branscherna transport, tillverknings- och byggindustri visar ett lågt intresse för miljön. Bara 13-15 % av dem ivrar för klimatfrågan.
Byggnadssektorn och transportbranschen är dock överrepresenterade bland dem som uppger att de kommer skaffa miljöbil som företagsbil vid nästa köp. Där är det 14 respektive 11 % som säger definitivt ja. Totalt sett är den siffran 8 % bland dem som faktiskt har inflytande över frågan.
– Även om andelen företagsledare som är mycket intresserade av klimatfrågan ligger över genomsnittet för den yrkesarbetande svensken finns här helt klart mer att önska. Om företagsledningen talar varmt för frågan och tar aktiva steg för att förbättra miljöpolicyn på företaget smittar det av sig, menar Erik Söderberg, analyschef på Mindshares.