I maj såldes 966 nya Ford Focus Flexifuel, 816 Saab 9-5 BioPower (nia på Gröna Bilisters miljöbilsrankning), 758 stycken Saab 9-3 BioPower (sexa på miljöbilsrankningen) och 681 Volvo V50 eller S40 Flexifuel (femma på rankningslistan).
Toyota Prius (14 på rankningen) är än så länge ohotad när det gäller hybridbilsförsäljningen. 231 nya bilar såldes i maj, klart fler än både Lexus (kvalar inte in på rankningslistan) och Hondas (16 på rankningen) hybridbilar.
Volvo V70 Bi-Fuel är fortfarande mest sålda gasbil med 88 sålda bilar i maj, men försäljningen är betydligt mindre än de 420 som såldes under maj i fjol. Att Volvo överger gasbilssektorn banar väg för Volkswagen, vars två gasbilar VW Touran Ecofuel (tia på rakningen) och VW Caddy EcoFuel (rankad elva) såldes i tillsammans 50 exemplar i maj. Inte så många kan tyckas, men för ett år sedan såldes totalt – en.
Bränslesnåla 120-grammare ökar
En del bilar som går på fossilt bränsle, bensin eller diesel, är tillräckligt bränslesnåla för att också klassas som miljöbilar, så kallade 120-grammare med max 120 gram koldioxidutsläpp per kilometer. Utsläppsvärdena är inte livscykelvärden utan avser bara vad som kommer ut ur bilens avgasrör. Av 120-grammarna är det dieselbilen Citroën C4 1,6 HDi(EGS) (24 på miljöbilsrankningen) som toppar försäljningen med 226 sålda bilar.
De miljöbästa dieselbilarna Smart Fortwo (rankad 13) och Volkswagen Polo BlueMotion (rankad 15) såldes i blygsamma 20 respektive 11 exemplar i maj. Miljöbästa bensinbilen Citroën C1 (rankad 17) såldes i 76 exemplar.