Årets miljöbästa bilar – Fiat Punto och Ford Focus

I år blev det en delad seger i Gröna Bilisters granskning av nybilsmarknaden: vinnarna 2007 är gasbilen Fiat Punto och etanolbilen Ford Focus.
Småbilen Fiat Punto och Ford Focus, i storleksklassen stor mellan, landar båda på ett koldioxidutsläpp på 58 gram per kilometer.

För första gången blev det en delad seger i årets Miljöbästa bil. Båda vinnarbilarna, Fiat Punto Bi-Power och Ford Focus FFV, har fått högsta betyg i krocktest hos Euro-NCAP.

Utsläppsnivån 58 gram koldioxid per kilometer utgår från ett livscykelvärde som inkluderar utsläpp under produktion och distribution av drivmedlet. Utsläppsnivån är sedan beräknad utifrån blandad körning och den genomsnittliga mixen såld i Sverige 2006. För fordonsgas innebär det 54 procent biogas och 46 procent naturgas. För E85 är det 84 procent etanol och 16 procent bensin, etanolen är till 70 procent brasiliansk sockerrörsetanol och 30 procent svensk sulfitetanol.

Den delade förstaplatsen gäller på nationell nivå, men mixen av bränslen som levereras till bensinstationerna ser olika ut i olika delar av landet. Tankar man oftast i regioner där biogasen är väl utbyggd så är gasbilen ett bättre miljöval än etanolbil, men bor man där den fossila naturgasen dominerar så gäller det omvända, uppger Gröna Bilister.

Vinnare i olika storleksklasser

Den delade totalsegraren Fiat Punto 1.2 Bi-Power vann överlägset småbilsklassen med fem stjärnor i krocktestet och 58 grams koldioxidutsläpp per kilometer. Närmast kom dieselbilen Smart Fortwo CDI på 98 grams utsläpp och troligen fyra stjärnor i kommande krocktest.

Lilla mellanklassen vanns av etanolbilen Volvo C30 F på 61 grams utsläpp – också en överlägsen klassegrare, tvåan el-bensinhybriden Toyota Prius hade nästan dubbelt så höga utsläpp; 115 gram. Båda har fått fem stjärnor av EuroNCAP.

Stora mellanklassen vanns av delade totalsegraren Ford Focus 1.8 FFV med 58 grams utsläpp. Här var tätstriden vassast. Peugeot 307 BioFlex, som lanseras i höst, kom tvåa med 62 grams utsläpp, trea var Volvo S40/V50 1.8F med 63 gram och fyra kom Saab 9-3 BioPower på 64 gram. Toppkvartetten var alla etanolbilar, alla har fem stjärnor i krocktest utom Peugeot som har fyra.

Stora bilar kan också vara snåla

Klassen storbilar vanns av ej krocktestade gasbilen Opel Combo Tour 1.6 CNG på 66 grams utsläpp, tvåa kom etanolbilen Saab 9-5 2.0t BioPower med 75 gram och fem stjärnor i EuroNCAP, trea blev gasbilen Mercedes-Benz E200 NGT på 85 gram koldioxid per kilometer och fem stjärnor.

Hur är det med klassen familjebilar då – kan de köras med låga utsläpp? Klassen blev en uppgörelse mellan två, som visar att det går. Opel Zafira 1.6 CNG vann på låga 70 gram, tätt följd av Volkswagen Caddy 2.0 EcoFuel Life på 81 gram. Båda är gasbilar med fem stjärnor i krocktest.

Fakta

Totalbästa miljöbilar 2007

Listade fakta är märke-modell, bränsle, koldioxid i gram per kilometer, säkerhet EuroNCAP, storleksklass

1) Fiat Punto 1.2 Bi-Power, fordonsgas, 58 gram, fem stjärnor, småbil

1) Ford Focus 1.8 FFV (C-max + 0,1 liter), E85, 58 gram, fem stjärnor, stor mellanbil

3) Volvo C30 F, E85, 61 gram, fem stjärnor, liten mellanbil

4) Peugeot 307 Bioflex, E85, 62 gram, fyra stjärnor, stor mellanbil

5) Volvo S40/V50 1.8 F (kombi + 0,1 liter), E85, 63 gram, fem stjärnor, stor mellanbil

6) Saab 9-3 BioPower (kombi + 0,2 liter), E85, 64 gram, fem stjärnor, stor mellanbil

7) Opel Combo Tour 1.6 CNG, fordonsgas, 66 gram, ej krocktestad, storbil

8) Opel Zafira 1.6 CNG, fordonsgas, 70 gram, fem stjärnor, familjebil

9) Saab 9-5 2.0t BioPower (kombi + 0.2 liter), E85, 75 gram, fem stjärnor, storbil

10) Volkswagen Touran 2.0 EcoFuel, fordonsgas, 80 gram, fem stjärnor, stor mellanbil

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste