Koldioxidraven på miljöbilar bör skärpas

Den statliga miljöbilspremien är ett minne blott och nu har regeringen föreslagit en skattebefrielse för bilar med bättre miljöegenskaper. Men Naturvårdsverket anser att koldioxidkraven måste skärpas.

Miljöbilarna som föreslås få skatterabatt är desamma som har tagit del av miljöbilspremien där gränsen har legat på 120 gram koldioxid per kilometer. Naturvårdsverket tycker att man bör överväga att sätta gränsen på 100 gram koldioxid istället eftersom skärpta krav skulle driva på utvecklingen av energieffektiva modeller alltmer. Nu ber de att få återkomma med analys av alla förslagen i ett sammanhang.

Och det finns fler kritiska röster till det föreslagna skattesystemet. Bland annat skriver tidningen Riksdag och Departement att skattebefrielsen gynnar de sämsta miljöbilarna, detta eftersom skatten är lägre ju bättre miljöegenskaper bilen har.

Förslaget om skattebefrielsen innebär att den som köper en miljöbil ska slippa fordonsskatten de första fem åren från det att bilen tas i bruk första gången och för alla personbilar som uppfyller kraven. Befrielsen från fordonsskatt beräknas uppgå i genomsnitt till knappt 1 200 kronor per bil och år, men beloppet skiljer sig åt mellan olika bilar. Systemet föreslås börja gälla den 1 januari 2010, men retroaktivt från den 1 juli i år.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.