Motorvägen kommer enligt regeringen att byggas inom en tydlig angiven korridor och kommer till största del att förläggas i tunnel. Regeringen har prövat tillåtligheten enligt miljöbalken.
– Miljö- och klimatalternativet för Stockholm är en storsatsning på spårvägar och bussar, en E4:a förbi staden och framtidens miljövänliga bilar som drivs på el och miljöbränslen, säger miljöminister Andreas Carlgren.
Men trots fina ord om miljön är många kritiska. Raymond Wigg, oppositionslandstingsråd menar att Andreas Carlgren lägger 30 miljarder på en 21 kilometer lång betongtunnel, och att man istället för de pengarna hade kunnat bygga ut lokaltrafiken med både spårväg, tvärbana och järnväg.
– Trängseln i trafiken kommer att öka och koldioxidutsläppen likaså, säger han.
”Strider mot miljöbalken”
Vänsterpartiet kommenterar beslutet som en gigantisk miljömiss och Naturskyddsföreningen menar att Sverige kan tappa trovärdighet i klimatfrågan. De kommer nu att begära att regeringsrätten omprövar miljögranskningen av Förbifart Stockholm. Bland annat anser de att Vägverket låtit bli att pröva att lösa Stockholms trafikproblem med mer styrande trängselskatter och kollektivsatsningar.
– Därför anser vi att regeringens beslut strider mot miljöbalken. Det vore bra om beslutets laglighet prövas av regeringsrätten genom en så kallad rättsprövning, säger Svante Axelsson.
Den exakta vägsträckningen ska fastställas i en arbetsplan av Vägverket och regeringen menar att beslutet är förknippat med ett antal villkor för att säkerställa största möjliga miljötillsyn.
– Miljön vinner inte på igenkorkade vägar. Det avgörande är istället att sänka utsläppen från bilarna som sådana. Förbifart Stockholm byggs för framtidens bilar, säger Andreas Carlgren.