Fortsatt förvirring kring ETS2 – verksamheter kan redan bryta mot lagen

Klimat Snart ska verksamheter som omfattas av EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2, börja rapportera in sina utsläpp. Samtidigt råder fortsatt förvirring kring vilka som berörs av systemet. Det innebär att det kan finnas verksamheter som bryter mot lagen och riskerar att straffas – utan att de vet om det.

Fortsatt förvirring kring ETS2 – verksamheter kan redan bryta mot lagen
Flera nya sektorer ingår i EU:s nya utsläppshandelssystem, ETS2. Foto: Adobe Stock.

EU:s nya utsläppshandelssystem ETS2 har samma syfte som ETS1 som funnits sedan 2005 – att utsläppen ska minska genom att det blir dyrare att släppa ut. Det fungerar genom att det sätts ett utsläppstak för alla som deltar. Därefter skapas utsläppsrätter som medger rätten att släppa ut en viss mängd växthusgaser.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Skillnaden är att ETS2 är ett helt separat system med ett eget utsläppstak, egna utsläppsrätter och egna verksamhetsutövare. Utsläpp från förbränning av bränslen från vägtransporter, kommersiella eller offentliga lokaler, bostäder, de delar av energi-, tillverknings- eller byggindustrin som inte redan ingår i ETS 1, fiske-, jord-, skog- och vattenbruk, järnvägstransporter, fritidsfartyg, arbetsmaskiner inom hamnar och flygplatser omfattas. Rapporteringsskyldigheten ligger hos verksamheter som sätter bränsle på marknaden, vilket i första hand handlar om bränsleleverantörer.

Den första januari var slutdatum för verksamhetsutövarna att ha ansökt om och fått tillbaka ett tillstånd från Naturvårdsverket. Senast den 30 april ska de ha rapporterat in sina utsläpp från 2024 inom ETS2 och 2027 börjar själva handeln. Enligt Roman Hackl, chef för Naturvårdsverkets utsläppshandelsenhet, har hittills ungefär 80 verksamheter ansökt om tillstånd.

– Det är ungefär så många vi hade räknat med, och jämförbart med hur många som omfattas i våra grannländer. Rapporteringsplikten ligger hos bränsleleverantörerna, för att hålla administrationen så enkelt som möjligt. Annars hade det varit många fler som omfattas, säger han till Miljö & Utveckling.

Fakta

Så vet du om din verksamhet omfattas av ETS 2

Naturvårdsverket har tagit fram en checklista på om din verksamhet omfattas av ETS 2. Här är checklistan:

  • Betalar/deklarerar ni punktskatt för bränslen till Skatteverket? 
  • Betalar/deklarerar ni punktskatt för andra bränslen än torv, fast biomassa, träkol och avfall?
  • Används bränslet inom någon av de specificerade sektorerna i bilaga III i utsläppshandelsdirektivet? Eller i någon av sektorerna som Regeringen avser att inkludera? 
  • Om svaren är ja, är ni sannolikt verksamhetsutövare i ETS 2. Men det finns även särskilda bestämmelser för biobränsle. Läs mer här.
  • Källa: Naturvårdsverket

Samtidigt säger Roman Hackl att det råder fortsatt förvirring kring vilka verksamheter som berörs, något som Miljö & Utveckling tidigare rapporterat om. För att få en översikt över bränsleleverantörer har Naturvårdsverket fått en lista från Skatteverket över vilka som betalar skatt för olika bränslen. Men Roman Hackl förklarar att listan är lång då alla punktskatteskyldiga aktörer, inom lagen om skatt på energi, sålt bränslen där skattskyldighet har inträtt finns med. Alltså inte bara de som sålt bränslen där skattskyldighet har inträtttill sektorer som berörs av ETS2.

– Därför tror vi att det fortfarande finns de som inte skickat in sin tillståndsansökan. Vi vet inte hur många det handlar om, säger Roman Hackl.

I praktiken innebär det att det finns verksamheter som riskerar att bryta mot lagen – utan att de vet om det. Om Naturvårdsverket upptäcker verksamheter som berörs, men inte ansökt om tillstånd, kan de anmäla dem till åklagare eller polis. Påföljden är enligt lag böter eller fängelse i upp till två år. Samtidigt har Roman Hackl svårt att se framför sig att någon som missat kraven riskerar fängelse.

– Om man inte ansökt om tillstånd bryter man mot lagen. Samtidigt tror jag inte att domare skulle döma så hårt i det här läget. Det lär snarare handla om böter. Men det är en sak som domstolen får avgöra.

Hur kommer ni att agera?

– Om det är en stor aktör som har en uppenbar bränsleverksamhet och som inte anmält sig, så blir det en åtalsanmälan. Sedan kan det finnas mindre leverantörer som kanske inte tidigare levererat den här typen av bränsle, där avvägningen kan bli en annan. Det viktiga är att man påbörjar processen och skickar in sin tillståndsansökan om man kommer på att man berörs.

Vad är mest utmanande?

– Oklarheten kring exakt vilka aktörer som ingår i ETS 2 är vår största utmaning. Bland de rapporteringsskyldiga aktörerna är det en utmaning att skapa sig kunskap och uppfylla alla rapporteringskrav. Det är mycket information att ta till sig, avslutar Roman Hackl.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.