Iso 14021 klar före sommaren

Standarden Iso 14021 som ger vägledning kring hur olika miljö- och klimatbegrepp bör användas i marknadsföringen ser nu ut att bli klar före sommaren.

Det är de senaste årens klimatboom som skapat behov av en uppfräschning av den internationella standarden om egna miljöuttalanden, Iso 14021. Ord som ”klimatneutral” har skapat misstro och förvirring hos konsumenter och för att tydliggöra innebörden av de nya begreppen ska standarden uppdateras.

Tidigare har det talats om att standarden skulle bli klar före 2010 års utgång men nu meddelar Swedish Standards Institute, Sis, att den ska finnas färdig att börja användas före sommaren. För tillfället är den ute på remiss.

Trots att den är frivillig menar Lars Jonsson, ordförande i Sis arbetsgrupp och rådgivare i miljökommunikation, att den får stor betydelse i rättsliga instanser.

– Vi samarbetar med den internationella handelskammaren, ICC, och det gjorde vi även i den ursprungliga standarden, vilket ger ett brett genomslag. Rättsliga instanser och tillsynsmyndigheter hänvisar ofta till det som finns i standarden i sina bedömningar, säger Lars Jonsson.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.