Att bygga upp en infrastruktur för ett nytt bränsle som vätgas som används för att driva bränsleceller är inte gjort i en handvändning. Det handlar säkert om ett 20-30-årsperspektiv innan en sådan infrastruktur med tankstationer, produktionsanläggningar och distributionsnät finns på plats. Det är bakgrunden till varför man i Vancouver beslutat att bygga Hydrogen highway – man vill helt enkelt testa ett system med tankstationer för vätgas i verkligheten. Tanken är att nätet som ska bestå av åtta noder där den första finns vid Vancouvers flygplats och den sista i Whistler. Allt ska vara i drift till OS 2010. Då ska alla de 5 000 idrottsmännen och 10 000 personer som tillhör media kunna transporteras i fordon drivna med bränsleceller.
Hydrogen highway finns registrerat som ett varumärke, men de ansvariga bakom projektet på organisationen Fuel Cells Canada menar att de kan tänka sig att det kan få användas också av andra seriösa bränslecellsprojekt runt om i världen. Bland annat pågår diskussioner om att koppla samman Hydrogen highway med ett liknande projekt som ska startas i Kalifornien.