Stor framtida potential för bränsleceller

Behovet av ett nytt energisystem baserat på bränsleceller kommer framöver att öka dramatiskt i takt med att behovet av energi växer i bland annat olika utvecklingsländer. Det menar Wal van Lierop, vd för riskkapitalföretaget Chrysalix, som bildats för att bistå nya företag på bränslecellsområdet med kapital.

Crysalix bildades 2001 i Vancouver och stöds av sju partnerföretag med intressen i bränslecellsteknologin. Inom gruppen, som består av Ballard, Boeing, Basf, Duke Energy, Shell Hydrogen, Boc och Mitsubishi, sker ett stadigt utbyte av information. Hittills har man haft tillgång till 38 miljoner dollar och genomfört sex investeringar i intressanta företag.

När vi träffar Wal van Lierop för att diskutera riskkapitalförsörjning på bränslecellsområdet och branschens framtid kommer han snabbt in på områdets oerhörda potential. Kort sagt är, enligt honom, vätgas som driver bränsleceller den enda möjliga vägen för att ersätta fossila bränslen som drivmedel. Orsaken är enligt honom enkel. I takt med att utvecklingsländer som Kina och Indien snabbt bygger upp sitt välstånd ökar de sin energikonsumtion dramatiskt. Medlemmarna i den växande medelklassen vill precis som hos oss ha egna bilar, något som innebär att tillgången på olja på sikt inte kommer att kunna möta behoven. Exempelvis förbrukar varje invånare i USA 25 fat olja per år medan förbrukningen i Kina med dess dryga miljard invånare ligger på 1,4 fat per person och år. Oljeproduktionen väntas också nå sin topp kring 2050 då dagens produktionstakt på 70 miljoner fat olja per dag stigit till 120 miljoner fat.

Extremt behov

– Om invånarna i Kina inom tio år höjer sin förbrukning till tio fat per år så kommer behovet av ny oljeproduktion bli extremt stor, konstaterar Wal van Lierop. Dessutom talar problemet med växthusgaserna för att införa nya energisystem.

Han är också övertygad om att Kina kommer vara tidigt ute när det gäller att bygga ett bränslecellssamhälle. I ett första steg kommer det att handla om små bränsleceller i exempelvis mobiltelefoner, medan det kommer att dröja till 2010-2015 innan en massmarknad för exempelvis bilar kommer.

När det gäller framställningen av vätgas för att driva bränslecellerna ser han utvinning ur naturgas som det första steget. Det innebär visserligen utsläpp av koldioxid, men i mindre omfattning än vid användning av olja. Därefter kan man använda restprodukter för att få ett helt förnybart system. Bland annat så kommer mycket restprodukter från kemiindustrin.

Chrysalix tidsplan för framväxten av en bränslecellsmarknad

Microkraft för elektronik <50W Kompakta portabla 50 W-3 kW Stationär kraft >3 kW Mobil 10 kW-250 kW

Potentiell marknad Mobiltelefoner, digitalkameror, dockningsstationer, bärbara datorer Back up-kraft, truckar, städmaskiner, skotrar Back up-kraft, fjärrkraftsystem Bussar, militärfordon, bilar

Status beta-, test- och demoversioner Första kommersiella lanseringen annonserad Första kommersiella produkter framme, många betaversioner ute på marknaden Mer än 300 enheter ute Många betaenheter ute, bland annat 30 nya bussar i Europa

Tidiga marknadsmöjligheter 2004-2007 Efterfrågan till enheter där det finns batteriproblem 2003-2005 Ekonomi, miljömässiga och ledningsoberoende möjligheter 2003-2009 Nyligen utslagna elnät kommer att driva på utvecklingen för att få oberoende energikällor 2006-2010 Tillfredsställelse med nuvarande teknologi och brist på vätgas innebär mindre 5 procent bilar drivna med vätgas till 2010

Massmarknad 2007-2010 2005-2009 2009-2012 2010-2015

yckelfaktorer för kommersialisering Minskad storlek, värmestyrning, minskade kostnader Pålitlig start, bättre miljö, kostnadsreduktion Kostnadsreduktion, livstid och pålitlighet, nätkontakt Kostnadsreduktion, tillgång på vätgas, pålitlighet, regleringsfrågor

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste