Guide: Så kan upphandling bli en kraft i hållbarhetsarbetet

UPPHANDLING Offentlig upphandling har stor potential att driva hållbarhetsarbetet, men detaljstyrning och kortsiktighet hindrar ofta framsteg. Här är konkreta tips för att lyckas.

Guide: Så kan upphandling bli en kraft i hållbarhetsarbetet
Karin Emanuelli, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare. Foto: Josefine Bäckström / Adobe stock.

Varje år upphandlar offentlig sektor produkter och tjänster för över 900 miljarder kronor, motsvarande ungefär en femtedel av Sveriges BNP. Enligt en ny rapport innebär detta en unik möjlighet att påverka leverantörsledet och bli en kraft i hållbarhetsarbetet.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Karin Emanuelli, näringspolitisk expert på Stockholms Handelskammare, har skrivit rapporten Gasen i botten – så kan offentlig upphandling ge skjuts åt grön omställning. Där lyfter hon fram både möjligheterna och utmaningarna med offentlig upphandling baserat på erfarenheter från organisationens medlemsföretag.

– Offentlig upphandling är ett kraftfullt verktyg för att skapa bred miljönytta, men för att nå dess fulla potential krävs en bättre tillämpning av dagens regelverk, säger hon till Miljö & Utveckling.

Utmaningar och framgångsfaktorer

Rapporten lyfter flera utmaningar med dagens upphandlingar, särskilt de lagstadgade hållbarhetskraven som kan hämma innovation. Detta beror på detaljerade specifikationer och ett starkt fokus på lägsta pris, vilket riskerar att låsa leverantörer vid föråldrade lösningar och utesluta grön teknik.

– Gemensamma upphandlingsproblem, oavsett bransch, riskerar att hindra omställningen och utnyttjar inte potentialen att minska klimat- och miljöpåverkan, säger Karin Emanuelli.

Det råder också enighet bland medlemsföretagen om att upphandlare har begränsad kunskap om utbudet av varor och tjänster som upphandlas.

– Brist på kunskap om ny teknik gör att inköpare rutinmässigt väljer beprövade lösningar, vilket kan leda till att bättre, miljövänligare och kostnadseffektivare alternativ missas. Detta riskerar att myndigheter inte når sina klimat- och miljömål trots goda förutsättningar, säger hon.

Andra utmaningar som lyfts är brist på dialog, fokus på kortsiktiga priser, avsaknad av incitament och uppföljning samt en utbredd rädsla för att göra fel.

Alternativa upphandlingsmodeller

Flera företag i rapporten efterlyser mer dialog och uppmuntrar upphandlande organisationer att integrera innovationsupphandling i verksamhetsutvecklingen. Den nationella upphandlingsstrategin betonar också vikten av att tidigt involvera leverantörer, branschorganisationer, experter och brukare.

– Genom att fokusera på mål och funktion snarare än detaljer främjas kreativitet och innovation. Att detaljstyra upphandlingar riskerar att låsa både beställare och leverantörer i föråldrade lösningar som sällan är bäst ur ett klimat- och miljöperspektiv, säger Karin Emanuelli.

Hon berättar att Trafikverkets innovationstävling vid Förbifart Stockholm resulterade i ett bullerplank med integrerad algodling, framtaget av AFRY. Lösningen minskade både buller och koldioxidutsläpp.

Hon lyfter också fram hur Helsingborgshem lyckades halvera klimatpåverkan från två nybyggda flerbostadshus genom att ställa funktionsbaserade krav på sina leverantörer. Detta gjorde att NCC Building Sverige tog fram en lösning som reducerade utsläppen med nästan 50 procent under byggtiden, jämfört med Boverkets referensvärden för flerbostadshus.

– En annan framgångsrik metod är konkurrenspräglad dialog. Under vårt frukostseminarium delade Sara Gorton, hållbarhets- och innovationschef på Skanska, med sig av deras erfarenheter från utvecklingen av Slakthusområdet, säger Karin Emanuelli.

Genom att ha en dialog som pågick i nästan nio månader kunde de tillsammans hitta lösningar som skapade ett bra samarbete.

– Även om beställaren, Stockholm stad, är resursstark och ligger i framkant, krävs ändå mod för att våga använda en sådan modell, säger hon.

Långa dialoger känns som en stor nackdel för små företag – hur kan de konkurrera?

Långa dialoger kan vara värdefulla men riskerar att bli kostsamma och urtagna. Dialogbaserade upphandlingar ger dock insikter om möjliga tjänster, produkter och miljökrav, vilket kan användas även i andra upphandlingar som inte bygger på dialog.

6 tips till upphandlande organisationer

Samtalen med medlemsföretagen har lett till flera konkreta förbättringsförslag. Här delar Karin Emanuelli med sig av 6 tips för upphandlande organisationer:

1. Satsa på funktion och mål
Upphandla funktioner i kombination med klimatkrav för att ge leverantörer frihet att föreslå innovativa lösningar. Detta främjar innovation och möjliggör utvärdering av förslag utifrån tydliga kriterier.

    2. Öka dialogen med marknaden
    Engagera i dialog med leverantörer före, under och efter upphandlingar för att hålla dig uppdaterad om marknadens lösningar. Detta minskar risken att missa innovationer som kan bidra till bättre miljönytta.

    3. Höj ambitionsnivån
    Ställ minimikrav för minskad miljöpåverkan och skapa incitament för att leverantörer ska överträffa dessa krav under projektets gång. Detta säkerställer att nya tekniker och innovationer inkluderas.

    4. Dela kunskap och erfarenheter
    Samverka mellan upphandlande organisationer för att sprida bästa praxis från upphandlingar, pilotprojekt och politiska krav. Detta jämnar ut resursskillnader och stärker resultatet.

    5. Följ upp och utvärdera
    Säkerställ att mål och krav i upphandlingar följs upp för att verifiera önskade effekter. Granska också vitesbelopp och uteslut leverantörer som inte uppfyller hållbarhetsmålen.

    6. Integrera politisk vision i upphandlingar
    Politiska mål och strategier bör tydligt återspeglas i upphandlingsprocesserna. Klara riktlinjer och resultatuppföljning bidrar till att upphandlingarna stödjer organisationens övergripande vision.

    Senaste nytt

    Hämtar fler artiklar
    Till startsidan
    Miljö & Utveckling

    Miljö & Utveckling Premium

    Full tillgång till allt digitalt material.