Bland företagen märks både klädkedjor och matbutiker. Tillsammans ställer de miljö- men också trafiksäkerhetskrav på transportörerna. Det genom en gemensam plattform med olika krav som ställs vid upphandlingen.
Plattformen har utvecklats av ett nätverk av företag inom detaljhandeln, och nu har även dagligvaruhandeln anslutit sig. Nu ska båda nätverken börja använda kraven.
Christer Strömberg, som är företagens kontaktperson på Vägverket, tror att initiativet kan få bra effekter för miljö och klimat.
– Det är bra att kunden håller i rodret och visar vad som ska gälla. När man köper transporter är det annars lite köpa grisen i säcken. Ofta har man inte så mycket att säga till om när det gäller bränsleförbrukning och körstil, säger han.
Bland kraven ingår bland annat att leverantörerna ska ha en fungerande verksamhetsledning som omfattar miljö och trafiksäkerhet, att lagkrav efterlevs och att utsläpp av växthusgaser ska minska.
Företagen som ställer gemensamma miljökrav:
Stadium, Bergendalsgruppen, Coop, Dagab, Intersport, Kappahl, Lindex, Mekonomen, JC, Brothers & Sisters, Polarn o pyret och Åhléns.