Syftet med workshopen är att samla klimatinformatörer från länder i Europa och visa upp de bästa aktiviteterna för att lära av varandra. Både FNs klimatkonvention och Kyotoprotokollet poängterar betydelsen av klimatinformation och Sverige har länge velat öka medvetenheten.
– Om vi ska klara EUs utsläppsmål måste alla länders invånare veta vad som krävs och hur de själva kan minska sina utsläpp, säger Kerstin Heikenfeldt, klimatinformatör på Naturvårdsverket och initiativtagare till workshopen.
Dataspel och koldioxidkvitton
Bland annat kommer två exempel som presenteras från Frankrike. Det ena visar en livsmedelskedja som idag kan ange på kvittot hur mycket koldioxidutsläpp de köpta varorna bidrar till. Det andra är dataspelet Clim-City som ska inspirera unga att ta klimatfrågan på allvar.
– Efterfrågan på klimatinformation från allmänheten, företag, organisationer och media har ökat kraftigt. Genom att lära av andra, kan vi bli ännu bättre på att informera om hur man kan minska sin klimatpåverkan, säger Eva Lindhé, informationschef på Miljödepartementet.
Fakta
Workshopen
Workshopen genomförs den 18-20 maj i Stockholm och är ett gemensamt initiativ mellan Naturvårdsverket, Miljödepartementet och FNs klimatsekretariat, UNFCCC. Resultaten kommer att samlas i en publikation om goda exempel och presenteras under klimatförhandlingarna i Köpenhamn i december.