Experten: Så förbereder du dig för digitala produktpass

Hållbarhetsredovisning Snart kommer nya EU-regler som kräver total spårbarhet på allt från batterier till textilier. Digitala produktpass blir snart en förutsättning för att sälja produkter på den europeiska marknaden. De företag som förbereder sig i god tid kan dra nytta av både ökad hållbarhet och förbättrade affärsmöjligheter, säger en expert.

Experten: Så förbereder du dig för digitala produktpass
Sophie Charpentier, Chalmers Industriteknik. Foto: Chalmers Industriteknik/ Adobe Stock

Företag i Sverige står på tröskeln till ett helt nytt regelverk kring hur produkter dokumenteras och spåras under hela sin livscykel. Det är framför allt EU:s kommande krav på digitala produktpass, DPP, som kommer att ställa höga krav på allt från tillverkning och innehåll till återanvändning och skrotning.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Sophie Charpentier är DPP-expert på Chalmers Industriteknik, som bland annat hjälper företag att komma igång med arbetet.

– Det är hög tid för företag att agera, säger hon i en kommentar.

Med digitala produktpass krävs elektronisk åtkomst till omfattande data om varje produkt. Dokumentationen omfattar allt från ursprung och komponenter till hur den ska återanvändas eller återvinnas.

– Det blir som ett digitalt ID-kort per produkt, tänk likt en QR-kod, som ger tillgång till heltäckande information om produktens livscykel. Från ursprung, tillverkning och innehåll till reservdelar, återanvändning eller slutstation, säger Sophie Charpentier.

Enligt nuvarande tidsplan ska EU-kommissionen anta den första arbetsplanen i mitten av april 2025. Först ut blir bland annat batterier, följt av textilier, stål- och järnprodukter under 2027. Reglerna är nära förestående, men många organisationer känner inte till att de berörs.

– Regelverken kommer, även om allt inte är bestämt än från EU-håll, så det gäller att vara förberedd. Det handlar om hållbarhet och ger samtidigt företag chansen att optimera sina processer och få kontroll på sin leverantörskedja. De som är redo får en stor konkurrensfördel, säger Sophie Charpentier.

Många svenska företag är vana vid att hantera digitala verktyg men saknar ofta den infrastruktur och rutin som krävs för att uppfylla DPP-kraven, anser Sophie Charpentier. Det kan exempelvis handla om hur data ska samlas in längs hela värdekedjan.

– Många svenska företag behöver stöttning att navigera rätt i de regelverk som DPP innebär och som är relevanta för deras verksamhet. När jag föreläser om DPP visar jag demonstratorer och piloter från företag som belyser vad som fungerar och vad som inte fungerar, säger Sophie Charpentier.

Den som lyckas med den nödvändiga omställningen kan enligt Sophie Charpentier få tydliga fördelar. Effektivisering, bättre resursanvändning och tydligare hållbarhetsprofil är några vinster som hon nämner.

– De flesta företag tror att de är digitaliserade, utan att riktigt vara det. Här kommer att krävas en digitalisering av informationsflödet på ny nivå, en stor omställning för många organisationer. Med omställningen kommer också många fördelar, säger Sophie Charpentier.

Förbered dig för digitala produktpass

  1. Titta på den data företaget har. Har vi tillgång till rätt data, vilka data saknas och hur lagras de?
  2. Har man inte digitala system är en digital konvertering första steget.
  3. Börja testa för skapa insikter.
  4. Engagera er i nätverk, branschorganisationer och nationella projekt som Trace4value/Swepass eller nationella projekt som Cirpass2.

Källa: Chalmers Industriteknik

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste