nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Europeiskt pris till Procter & Gamble

Procter & Gamble har fått utmärkelsen European Business Award för Corporate Sustainability för 2008.
Priset uppmärksammar och premierar hållbar utveckling av affärerna inom EU:s 27 medlemsländer.

  • Annons 1

Utmärkelsen för Corporate Sustainability tilldelas den organisation som bäst visar prov på ett stort engagemang för affärsmässig hållbarhetsutveckling i organisationen. Juryn efterfrågar en tydlig och kommunicerad strategi med fokus på att förebygga risker från kommersiella, miljömässiga, statliga och sociala utvecklingsperspektiv, utöver de krav som ställs av lagstiftningen.

Proctor & Gamble markandsför märken som Pampers, Always, Yes, Ariel, Ajax,, Wella, Gillette, med fler. Peter White, ansvarig för Global Sustainability på Procter & Gamble, fick motta priset från Rumäniens före detta president, Emil Constantinescu. Constantinescu beskrev P&G som ”ett skolboksexempel på hur man implementerar affärsmässig hållbarhetsutveckling inom ett företag.”

European Business Award är en självfinansierad organisation vars strävan är att premiera och uppmärksamma affärsmässig skicklighet inom EU.

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Hemlig klimatdata försvårar omställningen

Klimatdata som inte är offentliga gör att det är svårt att diskutera vilka klimatsatsningar som är bäst. Därmed ökar risken för misstag vid den stora omställningen. Stefan Wirsenius vid Chalmers tekniska högskola är kritisk till att institut och företag inte alltid presenterar sina beräkningar.

Gretaeffekten del av större trend

Hos SAS använder hållbarhetschefen ordet roligt om det stora intresset för klimat som följt av IPCC:s rapport och klimataktivisten Greta Thunbergs inlägg i debatten. Men minskat flygande och ökad efterfrågan för biobränsle bygger på beslut som fattats tidigare än så, enligt fyra företag som påverkas på olika sätt av klimatdebatten.