EU-kommissionen: Vi tvingar inte flygbolagen att flyga tomma plan

EU Flygbolagen planerar att flyga tomma plan, så kallade spökplan, för att behålla sina slot-tider enligt EU:s regler. EU-kommissionen menar dock att EU-regler inte tvingar bolagen till det, utan att det går att begära undantag. Men flygbolaget SAS menar att "merparten av EU-länderna inte accepterar undantagen".

EU-kommissionen: Vi tvingar inte flygbolagen att flyga tomma plan
EU och flygbolagen oense om tomma “spökplan” Foto: Adobe Stock

Pandemin har påverkat flygbranschen enormt. Antalet flygresenärer har minskat drastiskt och nyligen kom nyheten att flera flygbolag, däribland Lufthansa, tänker fortsätta att flyga halvfulla eller tomma flyg. Allt för att de inte vill riskera att tappa sina slot-tider. Ett beslut har upprört många och som bland annat klimataktivisten Greta Thunberg kritiserat på Twitter.

Flygbolagen kan begära undantag för att behålla slottider

Enligt EU:s regler behöver flygbolagen använda minst 80 procent av sina ankomst- och avgångstider för att få behålla dem under kommande år. Under början av pandemin tog EU tillfälligt bort regeln, men när flygtrafiken återhämtade sig införde man regeln igen men la nivån på 50 procent.

Fakta

Slot-tid

Slot (Airport Slot)
Rättighet som tilldelas flygbolag att schemalägga en start eller landning under en viss tidsperiod. Slot-tider fördelas i enlighet med förordningarna (EEG) 95/93 och (EG) 793/2004 som innehåller regler för fördelningen i syfte att säkerställa att kapaciteten vid överbelastade flygplatser utnyttjas effektivt och fördelas på ett rättvist, icke-diskriminerande och öppet sätt.

Stockholm Arlanda Airport är en s.k. “Coordinated Airport” vilket betyder att slot-tider ska samordnas och fördelas. Airport Coordination Sweden (ACS) sköter denna fördelning för Stockholm Arlanda Airport.

Källa: Swedavia

Samtidigt förlängde EU möjligheten för bolagen att begära undantag från regeln, även kallat “justified non-use exception”, för att behålla sina slot-tider.

“EU:s regler tvingar inte flygbolagen att flyga”

EU-kommissionens talesperson för transportfrågor, Stefan de Keersmaeker gick i veckan ut och förtydligade detta på sociala medier.

I ett inlägg skriver han att ”Utöver de lägre användningsnivåerna för ankomst- och avgångstider kan företag också begära ett ”justified non-use exception”, att inte använda en slot,om rutten inte kan trafikeras på grund av sanitära åtgärder, till exempel när nya varianter dyker upp under pandemin”.

Han skriver även att “EU:s regler inte tvingar flygbolagen att flyga eller att hålla tomma plan i luften. Beslutet om att trafikera rutter eller inte är ett helt kommersiellt beslut av flygbolaget och inte ett resultat av EU-regler”.

SAS: EU-länder godkänner inte undantaget

Men till Miljö & Utveckling säger flygbolaget SAS att undantaget inte går att använda då merparten av EU:s medlemsländer inte godkänner det.

– Reglerna kring ”justified non-use exception” har hjälpt oss exempelvis när det skett en nedstängning av ett enskilt land och som i princip tagit bort möjligheterna att resa in och ut ur landet, säger Freja Annamatz, presschef på SAS, och tillägger:

– Vi kan dock konstatera att merparten av EU-länderna inte längre accepterar enskilda undantag med hänvisning till att passagerare som är vaccinerade har haft möjlighet att resa relativt fritt.

Om inte det här undantaget funkar, vad vill ni att EU-kommissionen ska göra? 

– Vi kan heller inte använda oss av regeln när vi planerar vårt trafikprogram för hela säsongen, eftersom vi inte på förhand kan använda detta undantag till att ta bort hela serier av flighter. Vi ser därför fortsatt ett behov av fortsatta och utökade generella undantag. Det vill säga, undantag som täcker all trafik under hela säsongen, säger Freja Annamatz.

Miljö & Utveckling har sökt EU-kommissionen för en kommentar kring SAS åsikt att EU:s medlemsländer inte godtar undantaget. Kommissionen har meddelat att de ska återkomma i frågan.

Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.