Etik driver framtidens företagare

Morgondagens entreprenörer siktar mer på etik och miljö. Det berättar Mattias Sievers, tillförordnad verksamhetschef för inkubatorn Framtidens Företag.

Etik driver framtidens företagare

Att företag tar etik- och miljöansvar är inte bara viktigt när de nya generationerna väljer arbetsgivare. Det driver också fram nya affärsmodeller bland de yngre entreprenörerna. Mattias Sievers är tillförordnad verksamhetschef för inkubatorn Framtidens Företag i Göteborg och befinner sig alltså mitt i en bubblande smältdegel för morgondagens entreprenörer.

Han tycker sig se att affärsidéer kopplade till etik blir allt vanligare bland de yngre generationerna.

– Det finns många som är beredda att stödja en idé som är etisk. När vi uppnått vissa behov når vi en gräns där det materiella kanske inte är det som driver oss.

Krävs mod

Ett företag som inkubatorn stöttar är Ecoprofile, ett miljöcommunity som bland annat listar produkter och tjänster inom hållbar konsumtion. Mattias Sievers tror på kombinationen nät och miljö/etik. Ett annat exempel på det är att flera företag idag levererar matkassar med ekologiska varor direkt till dörren. Det andra exemplet, Reposition, består av tre arkitekter som hjälper myndigheter, kommuner och företag att anpassa städer till klimatförändringar, bland annat stigande vattennivåer.

– Det som är intressant med den här typen av företagande är att de vill bygga det på ett ansvarsfullt sätt med etik och sund tillväxt. Det krävs mod och mognad för att våga arbeta på detta sätt. Den som räknar på företagets ekonomi kan föreslå kompromisser för att företaget ska växa tio procent snabbare och det kan vara svårt att stå emot, säger Mattias Sievers.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.