Det blir tredje gången som universitetet deltar i tävlingen, som går ut på att köra så långt på så lite bränsle som möjligt. LTU-studenterna tävlar i år med två bilar, i prototypklassen har man med det istappsliknande fordonet Skili som avtäcktes igår. Det kan köra 150 mil på en liter bensin.
– Vi startade med båda fötterna på jorden när vi satte igång och det inleddes med en normal produktutvecklingsprocess för att utforma den nya bilen och för att förbättra den tidigare bilen Baldos II, säger Kristian Ericsson, student och projektledare för Team Baldos.
Bränslesnålast
Baldos II ingår i klassen Urban Concept. Den har uppdaterats en del sedan tävlingen i fjol och utsetts till Sveriges bränslesnålaste bil. Enligt Kristian Ericsson undrar många när bilen når en bredare publik.
– Vi har fått väldigt många förfrågningar om att köpa bilen och när vi ska massproducera den. En journalist från holländska Financial Time har hört av sig till oss med tre mycket tydliga frågor. Hur snabbt går den? När kommer den att börja serietillverkas? och hur mycket kommer den att kosta? Vi har även fått erbjudande om investeringar i projektet, ”låt säga en miljon” stod det i ett mail som jag fick, säger han.