För att kunna bli årets julklapp ska en produkt vara en nyhet eller ha fått nyväckt intresse, svara för ett högt försäljningsvärde eller säljas i stort antal, eller representera den tid vi lever i. Alla kriterier behöver inte uppfyllas, men något. Årets julklapp började utses 1988, då det blev bakmaskinen. Genom åren har till exempel mössan, platt-teven, ljudboken och spikmattan utsetts.
Läs mer: Dags att tänka cirkulärt
Förra året vann elcykeln, och i år blir det alltså det återvunna plagget, som enligt HUI Research uppfyller alla tre kriterierna. Produkten har fått ett nyväckt intresse i och med att vi närmar oss en storskalig tillverkning av plagg tillverkade av ”hållbara material” som organisationen skriver. Det representerar den tid vi lever i med ökat intresse för hållbarhet bland konsumenter. Och enligt HUI Research bedömningar kommer plagg av återvunna material att ”med största sannolikhet utgöra en betydande del av framtidens modehandel”.
Så här lyder motiveringen:
Årets julklapp 2018 – det återvunna plagget – speglar de svenska konsumenternas intresse för nya hållbara alternativ och ökande oro för klimat och miljö. Med det återvunna plagget fångas en tidsanda där nya affärsmodeller och tekniska innovationer föds och tillsammans skapar en mer hållbar konsumtion.
Konsumentmakt, råvarubrist och klimatförändringar har fått en hel bransch att börja tänka på hur de ska kunna jobba i ett mer cirkulärt system, där materialen i våra kläder ska gå att använda gång på gång. Konsumenternas efterfrågan och tekniska innovationer har gjort etik och miljö till ett konkurrensmedel där den långsiktiga överlevnaden i modehandeln kräver en hållbar kollektion.
publicerad 20 november 2018