Alla tjänar på ansvarsfullt företagande

Att företag tar ett samhällsansvar i sin verksamhet blir allt vanligare. På Volvo Personvagnar är ansvarsfullt företagande något som ska genomsyra hela verksamheten.
– Men det handlar inte om välgörenhet, det här är något som alla tjänar på, inte minst företagen, säger Olof Drakenberg på Volvo Personvagnar.

Kraven på företagen ökar utifrån. För Volvos del handlar det inte längre bara om att göra säkra bilar med goda miljöegenskaper. De ska också delta i diskussioner om framtida infrastrukturlösningar och bilindustrins långsiktiga påverkan. Ett företag i dag ska ta ett samhällsansvar, ansvara för sin miljöpåverkan, för mänskliga rättigheter, ta ökat ansvar för underleverantörernas verksamhet.

På Volvo Personvagnar har arbetet med de här frågorna utmynnat i begreppet Ansvarsfullt företagande, ett koncept som rymmer många frågor. Säkerhet, miljö, jämställdhetsarbete, mångfald och arbetsvillkor är bara några. Olof Drakenberg koordinerar arbetet som bedrivs ute i verksamheten, sammanställer informationen om vad som händer på området och rapporterar till ledningen. Till stor del handlar arbetet om att sätta in områden som företaget länge arbetat med i ett nytt sammanhang, exempelvis miljöfrågor eller personalfrågor, men vissa områden är också nya.

– Volvo har alltid haft en företagsfilosofi som bygger på att vi ska ta ansvar för verksamheten, ha omsorg om människan och vara pålitliga, men allt eftersom tiderna förändras ändras också de krav som kunderna och samhället ställer på företagen, säger Olof Drakenberg.

Aktiv aktör

Idag ska ett företag vara en aktiv aktör i samhället i stort. Det ställs också högre krav på att kunna beskriva hur man arbetar med samhällsfrågor både internt och externt och det är en av anledningarna till att Volvo Personvagnar börjat jobba med begreppet ansvarsfullt företagande. Volvo Personvagnar har just inlett ett omfattande samarbete med med Thailändska myndigheter om forskning på trafikolyckor i Bankok, något som Olof Drakenberg tycker är ett bra exempel på vad arbetet med ansvarsfullt företagande kan leda fram till. Här bidrar Volvo Personvagnar med kompetens i ett projekt för trafiksäkerhetsfrämjande åtgärder som systematiskt ska samla in data för att se vilka typer av olyckor som är vanligast och farligast i en miljonstad som Bankok. Trafiken i Thailand har en annan blandning av bilar, mopeder, cyklister och gående än trafiken i västvärlden och resultatet av undersökningen blir en databas med olycksdata, fakta som Volvo personbilar också kan använda för att göra säkrare bilar för länder som Thailand.

– Vi hjälper Thailand med vår kunskap om trafiksäkerhet och får själva kunskap om förutsättningarna för trafiken på en marknad som är väldigt intressant för oss, eftersom Asien kommer att bli en av våra största marknader i framtiden. Att ta ett samhällsansvar handlar absolut inte om någon välgörenhet, utan är något som alla tjänar på, påpekar Olof Drakenberg.

Komplext

Volvo Personvagnar har en stor verksamhet och många anställda och att få övergripande mål som ansvarsfullt företagande att bli en självklar del i verksamheten tar tid. Det handlar om ett sätt att tänka och är inte ett projekt som har en början och ett slut. Varje enhet på Volvo Personvagnar får själv skapa sitt eget specifika förändringsarbete och säkra att tillräckliga resurser finns för att uppfylla kraven från ledningen. Ledningens uppgift är att kommunicera och förklara exempelvis varför mångfald är något som alla bör värna om.

– Att verka för ökad mångfald tjänar många mål. För Volvos Personvagnars del handlar det om att få in den mest kompetenta personalen och hitta nya kundgrupper, att det dessutom kan bidra till minskad diskriminering är en välkommen bieffekt. Det är viktigt att all personal förstår varför vi gör något för att det faktiskt ska bli verklighet, säger Olof Drakenberg.

För det mesta är personalen positiva till att arbeta med ansvarsfullt företagande, men ibland kan arbetsbelastningen vara tung och arbetet kännas som en extra pålaga. Då måste rådet och ledningen hålla frågorna i fokus och se till att den inte tappas bort bland andra arbetsuppgifter. Volvo Personvagnar utvärderar sedan arbetet för att se hur det fortlöper.

Lönsamt

Att ta ett samhällsansvar är ekonomiskt lönsamt för Volvo Personvagnar. Att inte agera ansvarsfullt är inget alternativ eftersom den som inte svarar mot omvärldens krav inte heller får sälja sina produkter.

– Jag hörde en bilexpert säga att om folk skulle köpa bil endast för mobilitetens skull skulle alla köpa Hyundai, men det är så mycket mer som väger in när man köper en bil idag, säkerhet, miljö, kvalitet och det vill vi att vårt varumärke ska stå för, säger Olof Drakenberg.

Ansvarsfullt företagande är också viktigt för rekrytering av ny personal.

– Folk vill arbeta på ställen där man tar de här frågorna på allvar så det är ett sätt för oss att vara attraktiva för morgondagens arbetskraft och för att behålla den personal vi har.

 

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.