86 kilo avfall för en mobiltelefon

konsumtion Att producera en mobiltelefon ger ett avfallsfotavtryck på 86 kilo och en klimatkostnad på 140 kronor. IVL Svenska Miljösinstitutet och Avfall Sverige har beräknat avfallsfotavtrycket från elva vanliga konsumentprodukter.

86 kilo avfall för en mobiltelefon
Flickr

I rapporten Avfallets fotavtryck och klimatkostnader för utvalda konsumtionsprodukter har IVL och Avfall Sverige tagit fram en metod för att beräkna produkters avfallsfotavtryck. Målet är att förbättra kunskapen och medvetenheten hos konsumenter om hur mycket avfall som faktiskt uppkommer när en vara produceras, för det är betydligt mer än själva varans vikt.

– Konsumenter har svårt att se den totala påverkan som deras konsumtion har på miljön. De ser bara det avfall som uppkommer när de slänger sina uttjänta produkter – de ser aldrig allt det avfall som uppstått i produktionen, säger Åsa Stenmarck, gruppchef för avfallsgruppen på IVL.

avfallmobilSkor och datorer

Totalt har 11 produkter studerats utifrån sitt avfallsfotavtryck, det vill säga antal kilo avfall per produkt. En bärbar dator ger upphov till 1200 kilo avfall och en borrmaskin till 52 kilo. Ett kilo nötkött genererar mer avfall (4 kg) än ett kilo kycklingkött (860 gram). En liter mjölk har ett relativt lågt avfallsfotavtryck (97 gram) men avfallsfotavtrycket ökar med cirka 10 procent när mjölkförpackningens fotavtryck (9 gram) inkluderas. Avfallsfotavtrycken av ett par bomullsbyxor är 25 kilo, träningskläder 17 kilo och läderskor, 12 kilo.

Resultaten av studien visar att det finns stora miljö̈vinster med att producera färre produkter och använda de produkter vi har mer effektivt eftersom man då kan minska avfallsfotavtrycket från den totala konsumtionen.

–Detta förstärker argumenten att vi bör alla tänka på hur vi konsumerar och uppmuntra företag att införa mer hållbara affärsmodeller – laga, låna och återanvänd är en viktig väg mot hållbarhet, säger Åsa Lindskog på Avfall Sverige.

 

 

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste