AI bidrar till överkonsumtion och därmed ökade klimatutsläpp, visar en svensk studie. Studien visar hur AI-funktioner i sökmotorer, sociala medier och e-handelsplattformar ofta uppmuntrar till inköp utan att användaren efterfrågat det.
Vardags-AI bidrar till överkonsumtion
Dagens M&U Vardaglig användning av AI i digitala tjänster bidrar till överkonsumtion och därmed ökade klimatutsläpp, visar en svensk studie.

Foto: Adobe Stock
Någonting är fel
Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant? Logga in och läs vidare.
AI-botar som Microsofts Copilot, OpenAI:s SearchGPT och Google AI tolkar generella sökningar – till exempel “barnkläder” – som ett intresse för konsumtion och visar främst resultat kopplade till nya köp, snarare än exempelvis återanvändning eller hållbara alternativ. Denna tolkning sker trots att ingen köpavsikt angivits.
R03rO8C8AXS6QbYLKcswDgy/6y/7sDQAP8+aUYN8Yvk3giO16SkbRxPVKvGU9XT8KYDB7yd4pumzD+KOnydEzCds/Uuiyxvh5uW/YBZvMhMOgoR3UTG87ILNcG5RkIcZM//bKPEFqPG5i4pU0NF7PZt3WU1A/TnjgWHKNlpBWglKfSJzvMnNx+zGYgHthpsNj1a06sZ5cXbBzLYMPigh54zNpBbHnAJjh0r/UhxtNkQiJ5/xR88zb2t5znPPMeDnkiLqU4gl18LofbK7QYfWVro7luFofXO66jgvgIVjlv/gCU2VMhXiyT8ASudLXgCBrVO+RD+3WwttTkHTgdoUcJTsKdZaePSNLl+Xttuc65mmeQyvTMLU9H8LLz6d9UO+A3+gwtj36MoGII8nzgWPdiITknGIhT0hE4y0gzcpZlW06jc6zkAC/V09zUKluZ9H


