Vardags-AI bidrar till överkonsumtion

Dagens M&U Vardaglig användning av AI i digitala tjänster bidrar till överkonsumtion och därmed ökade klimatutsläpp, visar en svensk studie.

Vardags-AI bidrar till överkonsumtion
Foto: Adobe Stock

AI bidrar till överkonsumtion och därmed ökade klimatutsläpp, visar en svensk studie. Studien visar hur AI-funktioner i sökmotorer, sociala medier och e-handelsplattformar ofta uppmuntrar till inköp utan att användaren efterfrågat det.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

AI-botar som Microsofts Copilot, OpenAI:s SearchGPT och Google AI tolkar generella sökningar – till exempel “barnkläder” – som ett intresse för konsumtion och visar främst resultat kopplade till nya köp, snarare än exempelvis återanvändning eller hållbara alternativ. Denna tolkning sker trots att ingen köpavsikt angivits.

R03rO8C8AXS6QbYLKcswDgy/6y/7sDQAP8+aUYN8Yvk3giO16SkbRxPVKvGU9XT8KYDB7yd4pumzD+KOnydEzCds/Uuiyxvh5uW/YBZvMhMOgoR3UTG87ILNcG5RkIcZM//bKPEFqPG5i4pU0NF7PZt3WU1A/TnjgWHKNlpBWglKfSJzvMnNx+zGYgHthpsNj1a06sZ5cXbBzLYMPigh54zNpBbHnAJjh0r/UhxtNkQiJ5/xR88zb2t5znPPMeDnkiLqU4gl18LofbK7QYfWVro7luFofXO66jgvgIVjlv/gCU2VMhXiyT8ASudLXgCBrVO+RD+3WwttTkHTgdoUcJTsKdZaePSNLl+Xttuc65mmeQyvTMLU9H8LLz6d9UO+A3+gwtj36MoGII8nzgWPdiITknGIhT0hE4y0gzcpZlW06jc6zkAC/V09zUKluZ9H

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.