– Att människors konsumtionsbeteende ändrats så snabbt är en stark signal. Det finns helt uppenbart en växande marknad för företag som utvecklar sin verksamhet i en hållbar riktning. Tar man och andra sidan inte hänsyn till hållbarhet alls, riskerar man att hamna efter när marknaden och efterfrågan förändras, säger Swedbank och sparbankernas företagarekonom Johan Kreicbergs i ett pressmeddelande.
Svårt att veta vad som är hållbart
I undersökningen uppger fyra av tio svenskar att de vill välja mer hållbara varor vid inköp, men att de tycker att det är svårt att veta vad som är hållbart.
Undersökningen visar också att sex av tio tycker det är viktigt att arbeta på ett företag som arbetar aktivt för att bidra till ett bättre samhälle.
– Det räcker inte längre att ”bara” erbjuda ett intressant och utvecklande arbete. Många företagare och entreprenörer har redan insett att det är en klar konkurrensfördel att också kunna erbjuda en arbetsplats som bidrar till en positiv samhällsutveckling. Många gånger är det en förutsättning för att locka till sig de bästa medarbetarna, säger Johan Kreicbergs.