Under fredagen överlämnade Kjell Dahlström rapporten om spårbilens framtid till infrastrukturminister Åsa Torstensson. Av de 29 kommuner som anmält intresse för att utveckla spårbilssystem pekas fyra områden ut som särskilt intressanta för pilotprojekt: Uppsala, Södertälje, Umeå och universitetsklustret Vetenskapsstaden i Stockholm. Dessutom nämns Eskilstuna och Udevalla-Trollhättan, även om dessa är mindre upptagningsområden.
Rapporten Pionjärbanor för spårbilar innehåller även en nulägesbeskrivning av möjligheterna för utveckling av spårbilssystem. Tre till fyra företag har idag möjlighet att leverera sådana system, och många andra i både Sverige och USA befinner sig på utvecklingsstadiet.
Slutsatsen är att det både finns potentiella köpare och leverantörer av spårbilar och att det behövs en bred finansiell samverkan, möjligen med någon form av statlig garanti och EU-stöd.
– Offentlig-privata samverkansprojekt är det mest intressanta. En statlig garanti kan vara en bottenplatta som man kan bygga detta på, säger Kjell Dahlström.
Han konstaterar också att Banverket är bäst lämpade som projektledare vid förprojekteringen av pilotbanor och att det är viktigt att göra ordentliga utvärderingar av resultaten.