Skåne kan bli grön transportregion

Skåne kan bli en miljöanpassad transportregion där det strategiska läget ska utnyttjas för att skapa arbetstillfällen och tillväxt. Så ser framtiden ut i ett nytt förslag till strategi för Skånes godstransporter.

De ökande godstransporterna är en av de största miljöfrågorna i Skåne. Mellan 1990 och 2000 ökade trafiken med tunga fordon på E6 vid Hofterup, enligt Vägverket, med 90 procent. Det ska jämföras med den genomsnittliga ökningen för tunga fordon i Sverige som under samma period var 25 procent.

 

Strategier för godstransporter i Skåne är ett första initiativ för att skapa ett gemensamt skånskt förhållningssätt kring hur godstransporterna i Skåne ska utvecklas. Förslaget har tagits fram på uppdrag av Region Skåne. Arbetet har utförts av en oberoende utredningsman, Richard Montgomery, tidigare vägdirektör på Vägverket.

 I strategin vill man utveckla Skåne till den gröna transportregionen. Det innebär ett tillväxtvänligt synsätt där utvecklingen av godtransport- och logistikfunktioner ska ske på ett miljöanpassat sätt. Ett konkret förslag är att stärka järnvägens roll, men strategien innehåller flera förslag på aktiviteter på både längre och kortare sikt.

Gemensam lokalisering

Region Skåne ska tillsammans med intressenter på svensk och dansk sida genomföra studier kring Öresundsgemensamma godsfrågor. Det kan handla om frågor som lokaliseringsförutsättningar för transport- och logistikanläggningar eller framtida distributionssystem i Öresundsregionen.

 Vägverket ska starta ett samarbete med transportköpare, transportörer och offentliga organ i skåneregionen för att effektivisera och miljöanpassa logistik- och transportlösningar.

 

Kombiterminaler

Banverket och Vägverket ska genomföra en regional utvecklingsplan för kombiterminaler. Det arbetet vidgas dessutom till att även belysa om och hur den samlade konkurrenskraften kan stärkas genom en tydligare rollfördelning mellan hamnarna.

 Ett utvecklingsprojekt, med Länsstyrelsen som huvudansavrig, ska startas med syftet att främja en bebyggelseutveckling som möjliggör resurssnål varuförsörjning samt effektiva, säkra och miljöanpassade transportlösningar. Förslaget ska nu skickas ut på remiss till ett brett urval berörda parter.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste