Scanias Miljöarbete Likadant världen runt

Scania har 30 000 medarbetare i kring 150 olika länder. Ändå ska miljöarbetet fungera likadant överallt. Oavsett om verksamheten ligger i Frankrike, Brasilien, eller Sverige.

Scania i Södertälje är ingen liten arbetsplats, tvärt om. För att ta sig från ena sidan av området till den andra får man ta internbuss. Att gå tar för lång tid. Här arbetar 5200 personer med allt från gjutning av motorblock, bearbetning och härdning av kugghjul, montering av chassier till utveckling och försäljning.

Scania arbetar metodiskt med det mesta. De har skapat ett globalt produktionssystem som ser exakt likadant ut över hela världen, något som skiljer dem från många andra stora företag.

– Vi har samma arbetsmetoder och ska agera likadant i all tillverkningsverksamhet, oavsett var i världen man befinner sig, förklarar Anna Sjödahl, miljö- och kvalitetschef på Scania.

Det systematiska arbetssättet spiller även över på miljöområdet. Scania har utvecklat kärnvärden som är lika för hela koncernen. De har samma övergripande miljöpolicys och mål. De har också tagit fram arbetsprinciper och rutiner för hur man ska agera i olika situationer. Dessutom har de sedan 1999 ett integrerat miljö- och kvalitetsledningssystem till sin hjälp som hela koncernen är certifierad enligt. Generellt är miljöarbetet är en stark kombination mellan ledningens beslut, lokalt ansvar ute i verksamheten och ett ständigt gnet med större och mindre förbättringar spritt över hela företaget.

Utbyte av erfarenhet

För att miljöarbetet ska drivas på ett liknande sätt överallt, Scania har trots allt 30 000 medarbetare och tillverkning i Frankrike, Ryssland, Argentina och Brasilien med fler, arbetar man också mycket med diskussioner och utbyten av goda idéer och misstag mellan arbetsplatserna i de olika länderna. Förutom e-postutbyten och intranät är det inte ovanligt att någon som jobbar på Scania i Brasilien arbetar i Sverige under en tid eller att de svenska medarbetarna arbetar ett tag i Nederländerna. Ska man ändra till något nytt, mer övergripande, görs alltid pilotstudier på någon av arbetsplatserna som utvärderas och testas ordentligt, för att om de ger goda resultat också genomförs i resten av världen.

Nätverk viktigt

Generellt är förbättringsmöten och nätverk mellan olika enheter viktiga fenomen. Environmental Committee är ett sådant. Centrala samordnare, det vill säga personer från olika arbetsplatser på Scania en träffas en gång i månaden och diskuterar miljö ur olika aspekter. Tanken är att man ska få ett helhetsgrepp över miljöarbetet, att det inte bara ska bli enskilda ingrepp på respektive arbetsplats. Samordnarna tar med frågor från sitt arbetsområde och rapporterar också tillbaka till sitt lokala nätverk i linjeorganisationen. Miljösamordnaren bidrar även med miljökompetens i de beslutsunderlag som den lokala ledningen har att ta ställning till. De operativa besluten fattas inom linjeorganisationen för att integrera ställningstaganden om miljö i den affärsmässiga beslutsprocessen. Det kommer alltså ingen miljösamordnare och berättar hur man ska göra utan besluten tas internt.

– Vårt miljöarbete handlar mycket om att man ska fatta besluten i rätt beslutsforum. Generellt måste förbättringsarbetet var integrerat i den vardagliga verksamheten, konstaterar Anna Sjödahl.

Förbättringsgrupper

Scania har också förbättringsgrupper som träffas en timme per vecka där alla medarbetare på varje arbetsplats diskuterar vad som behöver förbättras på alla plan, även miljö, berättar Helena Vikholm, som arbetar med miljökommunikation på Scania. Totalt finns nästan 1 000 förbättringsgrupper på företaget.

– De här grupperna är väsentliga, både ur förbättringssynpunkt och för det lokala engagemanget. För att alla ska känna att de påverkar den egna arbetssituationen, säger Helena Vikholm.

Lokala mål skiljer

Även om miljöpolicyn och övergripande mål är samma för all verksamhet kan de lokala miljömålen skilja sig åt. Nationell lagstiftning och lokala förutsättningar är sådant som påverkar.

– Exempelvis är buller något som vi jobbar mycket med i Södertälje eftersom vi nästan ligger inne i staden, i Brasilien är det däremot ingen stor fråga för där ligger fabriken på ett sockerrörsfält, säger Anna Sjödahl.

Avfallshanteringen är ett annat exempel där de lokala målen skiljer sig åt. I Tucamán där den argentinska verksamhet ligger saknas exempelvis infrastruktur för industriavfall.

– Där får vi köra det farliga avfallet 60 mil till närmaste destruktionsanläggning. I Sverige ser målen för avfallshantering annorlunda ut eftersom här redan finns en väl utbyggd infrastruktur för industriavfall, konstaterar Anna Sjödahl.

På grund av de lokala skillnaderna blir det betydelsefullt för företaget att ha kompetent personal på plats som kan sätta upp bra och rimliga lokala miljömål.

– När väl de lokala målen är identifierade är det sedan ganska lätt att arbeta på samma sätt överallt eftersom vi har metoder och processer att arbeta utifrån, med handlingsplaner och uppföljningssystem, understryker Anna Sjödahl.

Alla som arbetar på Scania går också miljökurser, både om miljö i ett mer övergripande perspektiv och om miljö relaterat till deras specifika arbetsområde, produktutveckling, gjutning, inköp eller vad det nu kan handla om.

Anna Sjödahl och Helena Vikholm tycker att miljömedvetenheten på företaget är hög. Att lyckas bygga ett metodiskt miljöarbete i en så stor koncern som Scania handlar mycket om att på olika sätt bygga en kultur.

– Det mesta av miljöarbetet är ett gnetande, man tar ett litet steg i taget. Sen i samband med nyinvesteringar kan vi ta större steg, som exempelvis när vårt hyttmåleri i Oskarshamn skulle bytas ut och vi kunde börja använda vattenlösliga färger, konstaterar Anna Sjödahl.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste