Mycket bättre Göteborgsluft efter nya utsläppsregler

Miljöarbete Nya regler för svavelutsläpp har minskat sjöfartens svaveldioxidutsläpp med över 70 procent på ett år, medan partikelutsläppen minskade med 50 procent.

Mycket bättre Göteborgsluft efter nya utsläppsregler

Den 1 januari 2015 infördes ett nytt svaveldirektiv för sjöfarten i Nordsjön och Östersjön. Det innebar att det tillåtna gränsvärdet för svaveldioxidutsläpp skärptes rejält. Det har lett till kraftigt förbättrad luftkvalitet i Göteborg.

– Det här är väldigt positivt, både för miljön och människors hälsa. Svavelutsläpp är sjöfartens stora problem globalt och det här visar att direktivet verkligen gjort skillnad i vårt närområde, säger Magnus Kårestedt, vd för Göteborgs hamn.

I Göteborgsområdet har sjöfartens utsläpp minskat från 330 ton svaveldioxid 2014, till 91 ton 2015, vilket innebär en minskning med över 70 procent. Partikelutsläppen halverades, från 22 ton till 11 ton under samma period. Bakom siffrorna står IVL Svenska Miljöinstitutet.

”Väl rustade för framtiden”

Göteborgs hamn har mött svaveldirektivet på flera olika sätt. Bland annat har nya miljörabatter införts för anlöpande fartyg och tankningsmöjligheter för de alternativa bränslena flytande naturgas och metanol är på plats. En så kallad ”sniffer”, som kontrollerar fartygens utsläpp, har installerats i ytterhamnarna.

– Totalt sett är vi i norra Europa väl rustade för framtiden redan nu – vi har ett försprång gentemot övriga Europa och världen i de här frågorna. Det kommer ge oss fördelar när gränsvärdena sänks även i övriga Europa om knappt fyra år, även om de inte kommer ner i våra nivåer, säger Magnus Kårestedt.

Göteborg Hamn är Nordens största hamn. Cirka 30 procent av svensk utrikeshandel går via Göteborgs Hamn och 60 procent av all containertrafik.

 

Fakta

Fakta: Svaveldirektivet

Svaveldirektivet innebär att svavelhalten i marint bränsle bara får vara 0,1 procent i farvattnen i norra Europa.  I större delen av världen gäller 3,5 procent. Från 2020 gäller 0,5 procent i övriga delar av EU och från 2025 är det 0,5 procent som gäller i hela världen.  Bakom direktivet står den internationella sjöfartsorganisationen, IMO.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.