nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Stockholms län har fått en egen koldioxidbudget, enligt vilken stora utsläppsminskningar krävs.
Stockholms län har fått en egen koldioxidbudget, enligt vilken stora utsläppsminskningar krävs. FOTO: AdobeStock

Koldioxidbudget kräver 16 procent minskning per år

I Stockholm läns nya koldioxidbudget framgår att utsläppen behöver minska med 16 procent per år fram till år 2040. Att vänta på energieffektiv teknik duger inte.

  • Annons 1

Stockholms län har fått sin första koldioxidbudget, berättar Anna-Lena Lövkvist Andersen, energi- och klimatstrateg på länsstyrelsen. Budgeten sträcker sig mellan åren 2020 och 2040 och som en del av arbetet med att nå Parisavtalet enligt EU:s ramverk.

Med det kommer kraftigt höjda mål för klimatarbetet. De nationella målen enligt Naturvårdsverket är på mellan fem till åtta procent. Men i det ingår till exempel inte krav på rättvis global fördelning av åtagandet att minska klimatbelastningen.

– Vi i den industrialiserade världen bör lämna utrymme åt andra länder. Den sortens hänsyn ger helt andra siffror, säger hon.

Minskat flygande skulle ge snabbt resultat

Ska utsläppsminskningen säkras, är den åtgärd som ger snabbast resultat att befolkningen i länet flyger mindre. Utrikes transporter stod för mer än hälften av de sammanlagda utsläppen år 2016, med 4,6 miljoner ton. Då är höghöjdseffekten för flyget medräknad. Inrikes transporter stod för 2,4 miljoner ton koldioxidekvivalent. ”Sannolikt kan 90 procent av länets energirelaterade klimatpåverkan kopplas till förbränningsmotorer”, konstaterar rapporten. El och fjärrvärme står för 990 ton utsläpp.

Utsläppen av växthusgaser förväntas öka

Snabba åtgärder behövs. De senaste åren har minskningen varit omkring två procent per år, berättar Anna-Lena Lövkvist Andersen. Men de för det senaste år som rapporterats, år 2016 gick utsläppen inte ner, utan upp och hamnade på sammanlagt 8,8 miljoner ton koldioxidekvivalent. Uppgången beräknas fortsätta fram till år 2020, enligt budgetrapporten, och då först och främst på grund av ökat flygande.

Därefter krävs en drastisk minskning varje år fram till 2040.

– Det här är inte lätt, säger Anna-Lena Lövkvist Andersen.

Duger inte att vänta på ny teknik

Att vänta på mer energieffektiv teknik är inte ett alternativ, enligt länsstyrelsen. Det handlar om att spara, prioritera och effektivisera. Budgetrapporten föreslår att nästa steg blir att länsstyrelsen bjuder in lokala aktörer och invånare för att samtala om en åtgärdsplan.

Budgeten har tagits fram av Uppsala Universitet tillsammans med Ramboll. Tidigare har även Södermanlands län fått en koldioxidbudget liksom ett antal kommuner.

Läs mer: 10 svenska kommuner sätter egna koldioxidbudgetar

Etiketter:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4