En ny svensk studie visar att vanan att köra bil gör människor mer negativa till koldioxidskatter, även bland de som annars är engagerade i miljöfrågor. Studien, som är den första att undersöka hur vanor påverkar attityden till koldioxidskatter, bygger på en enkät med 5280 deltagare från ett representativt urval av Sveriges befolkning.
Forskningen indikerar att bilvanor har nästan lika stor betydelse som politisk tillhörighet och miljöhänsyn för inställningen till koldioxidskatt. Detta överraskade forskargruppen, däribland Noah Linder vid Kungliga Vetenskapsakademien och Stephan Barthel vid Högskolan i Gävle. De fann också att körsträckans längd spelar mindre roll än själva vanan att köra bil.
Forskarna föreslår att klimatpolitiska åtgärder kan bli mer accepterade om de gör det enklare för människor att bryta sina bilvanor, till exempel genom bättre kollektivtrafik, attraktiva cykelalternativ och ekonomiska incitament för att använda andra transportmedel.
Studien är en del av forskningsprogrammet Fairtrans och lyfter fram behovet av ytterligare studier för att bättre förstå sambandet mellan vanor och acceptans av miljöpolitiska åtgärder.