Nu är det enkelt att ställa hållbarhetskrav vid upphandling av städtjänster. Det hävdar i varje fall Upphandlingsmyndigheten som tagit fram ett nytt hållbarhetskriterium för offentlig upphandling av städtjänster och de rengöringsmedel som används.
Upphandling: Nya hållbarhetskriterier för städtjänster
Upphandlingsmyndigheten har tagit fram ett nytt hållbarhetskriterium för städtjänster och rengöringsmedel som används. Här är vad som gäller.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Det nya kriteriet, som går under namnet 11567 Städkemikalier, ingår i undergruppen ”Villkor för utförande av tjänsten”. Där hittar man också kriterier för doseringsutrustning, städmetoder, utbildning av personal och annat. Kriteriet omfattar miljöfarliga, sensibiliserande och hälsofarliga rengöringsmedel. I kriteriet ingår också rengörande handdiskmedel, golvvårdsmedel, maskindiskmedel och tvättmedel.
Verifieras mot Svanen
Enligt Upphandlingsmyndigheten ingår städkemikalier i ungefär hälften av alla upphandlingar av städtjänster. Det nya kriteriet ska användas när städfirman själva tillhandahåller olika rengöringsmedel.
Det nya kriteriet kan verifieras av de tre miljömärkningarna Svanen, Bra Miljöval och EU Ecolabel. Syftet är att underlätta för de många små städfirmor som deltar i offentliga upphandlingar.
– Vår bedömning är att det nya kriteriet kommer att leda till att miljömärkta kemikalier i stor utsträckning används vid utförandet av städtjänster där städkemikalier ingår, säger Anette Svensson, hållbarhetsspecialist på Upphandlingsmyndigheten, i en kommentar.