Tidigare var det Tyskland, men nu har Kina alltså sprungit om som det land som dominerar e-handeln i Sverige. Samtidigt handlar svenskarna på nätet som aldrig förr. Under årets andra kvartal levererades elva miljoner paket från utländska e-handlare till svenska konsumenter. Det är tre miljoner fler paket jämfört med samma period 2023. Det visar färska siffror från Transportföretagen och HUI.
Hållbarhet viktigt vapen i kampen mot Kinas e-handelsjättar
e-handel Svenskarna rekordhandlar på nätet och majoriteten av paketen från utlandet kommer från Kina. Utvecklingen hotar såväl svenska aktörer som hållbarhetsomställningen. Det säger Martin Kits, näringspolitisk chef på Svensk Handel, som ger sina bästa råd om hur företag kan tänka framåt.
Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Näringslivsorganisationen Svensk Handel är djupt oroade över utvecklingen. Martin Kits, näringspolitisk chef på organisationen, säger att det framför allt handlar om shoppningplattformarna Shein och Temus framfart.
– Det handlar om stora kinesiska aktörer, som med en ytterst tveksam marknadsföring, pumpar ut varor som är ohållbart producerade, flygs direkt till konsumenter och innehåller giftiga kemikalier.
Det menar han i sin tur sätter konkurrensen spel, då aktörerna ofta helt struntar i de regler inom hållbarhetsområdet som svenska och euroepiska företag anpassar sig efter och därmed kan sätta en väldigt låg prislapp på sina varor.
– Vi är positiva till all reglering inom hållbarhetsområdet. Men det blir ett jättestort problem när det finns aktörer som, ursäkta uttrycket, skiter högaktningsfull i allt vad hållbarhet heter. De kliver inte bara in på marknaden, utan gör det på ett väldigt aggressivt sätt. Om utvecklingen fortsätter finns det ett antal företag som inte kommer att överleva det här året.
Svensk Handel har under den senaste tiden drivit ett aktivt arbete för att få stopp på shoppingplattformarna. Martin Kits säger att det i första hand handlar om att få ordning på tillsynen, men också om att EU behöver ta ett fastare grepp om frågan och täppa till eventuella hål i lagstiftningen.
Så vad kan företag själva göra? Martin Kits säger att det är tydligt bland deras medlemmar att det inte är någon som ser att lösningen handlar om att lägga sig på Shein och Temus nivå.
– Handeln vill vara en del av lösningen. Så det finns ingen väg tillbaka, där vi går mot att bli mindre hållbara och struntar i miljön.
Hans råd är därmed att fortsätta anpassa sig efter EU-lagstiftning inom hållbarhetsområdet, samt att sätta press på politiker.
– Just nu går det inte att kostnadsmässigt konkurrera ut de här aktörerna. Men långsiktigt kommer det att löna sig att satsa på hållbarhet. Jag tror och hoppas att de kinesiska aktörernas framfart är en parentes. Vi gör allt vi kan för att den ska bli så kort som möjligt. För många handlar det om att bara försöka få sin verksamhet att gå ihop. Det gör det ännu mer angeläget att komma rätta med problemet, avslutar han.
Genom att tänka till kan företag bli mer hållbara och spara stora summor pengar. Nätverket Hållbar e-handel har därför tagit fram en lista på 7 steg mot en mer hållbar e-handel.
Fakta
Lista: 7 steg mot en mer hållbar e-handel
I rapporten ”E-com Ready” presenteras också ”E-com Ready Guidelines”, som utgör ett sjupunktsprogram för att hjälpa e-handelsföretag och leverantörer att anpassa sina inleveranser till ett e-handelslager.
1. Minimera materialanvändning
- Förpackningens utformning ska inte innebära onödig resursåtgång i hela värdekedjan såsom…
- förpackningsmaterial, fyllnadsmaterial etcetera.
- Återvunnet material bör premieras som råvara för förpackningen samt förpackningar som går att återvinna.
- Säkerställ att inte e-handlaren behöver addera material när produkten hanteras på lagret (såsom tejp, flasksydd eller övrigt material).
2. Skapa förutsättningar för återanvändning
- De enskilda förpackningarna i förpackningssystemet bör så långt som möjligt designas så att återanvändning möjliggörs.
- Där det är möjligt ska förpackningen vara möjlig att komprimera, vara ”ihopfällbar”, för återleverans till leverantör.
3. Möjliggöra återvinning
- Förpackningar i monomaterial föredras.
- Information ska finnas som gör det enkelt för konsumenten att återvinna förpackningen.
- Om möjligt använd återvunnet material som råvara när förpackningen tillverkas.
- Använd om möjligt terdjepartscertifierat material (FSC, Svanen etc.)
4. Möjliggör en effektiv och säker lagerhantering
- Förpackningen ska uppfylla vikt- och volymkrav för manuell hantering.
- Avemballeringen ska inte vara tidskrävande och om möjligt inte kräva verktyg som till exempel kniv vid uppackning på lagret.
5. Minimera luften och fyllnadsmaterialet
- Leverantören ska så långt som möjligt minska andelen luft och fyllnadsmaterial i hela förpackningssystemet.
- Produktleverantör ska tillhandahålla information om produktens vikt och volym så beräkning av andel luft kan göras.
6. Möjliggör hållbara transporter
- Förpackningens mått är anpassade till transportörens lastbärare och trailer så att det möjliggör en hög fyllnadsgrad.
- Förpackningarna är staplingsbara vid transport.
- Förpackningarna minimerar onödig tidsåtgång.
- Förpackningarna säkerställer en god arbetsmiljö för chauffören.
7. Minimera produktskada
- Förpackningen ska utformas så att skador på produkten minimeras.
Källa: Hållbar E-handel.