Målet är att hitta andra vägar än myndighetsutövning för att få förändringar i en miljövänlig riktning. Hittar man ekonomiska incitament kan utvecklingen gå mycket snabbt, menar Ulf Duus.
Främst arbetar Grön Kemi med områden som har stora kemikalieflöden. Smörjmedel, bildäck, målarfärger och 2-taktsbränsle till utomhusmotorer är några av de produkter som betats av genom åren. Just nu står sjöfarten högt på agendan. Det finns mycket att göra eftersom låga internationella krav gjort att väldigt lite hänt här jämfört med andra transportområden. Genom goda exempel försöker Grön Kemi påskynda miljöutvecklingen och få företag som använder sig mycket av sjöfart att börja ställa krav.
Andra tar över
Målet med arbetet är inte att själva slutföra projekten, utan att få utvecklingen att rulla och andra aktörer att ta över, förklarar Ulf Duus. De arbetar mycket med att sammanföra företag som vill tillverka bättre produkter med användare som är villiga att köpa dem.
Hur man går tillväga skiftar från fall till fall men ofta handlar det om att hitta eldsjälarna inom de olika branscherna. Grön Kemi väljer också att arbeta med områden där det finns tydligt definierade problem för att slippa ta diskussionen från början.
– När vi jobbade som intensivast med att fasa ut HA-oljor ur bildäck hade vi exempelvis gemensamma intressen med facket på däckfabriken i Gislaved. De ville också få bort oljorna eftersom de är cancerframkallande, konstaterar Ulf Duus.
Funktionen avgörande
Ska man fasa ut en gammal produkt är funktionen hos den nya avgörande, menar Ulf Duus. Den nya mer miljövänliga produkten måste vara lika bra eller bättre, annars kommer den aldrig att accepteras på marknaden. Ett miljövänligt tvättmedel där strumporna blir grå kommer att stå osålt i butikerna. Därför gäller det att göra en avvägning mellan miljö och funktion. Ibland kanske man inte kan driva miljöaspekterna ända fram.
Hittills har Grön Kemi fått igenom en skattesänkning av alkylatbensin för småbåtar, vilket är ett bättre alternativ till vanlig bensin. De har också fått 90 procent av skogsindustrin att införa miljöanpassade smörjmedel.
– Men vår största fjäder i hatten är nog att HA-oljor i bildäck sannolikt kommer att förbjudas inom EU till hösten. Det var ett projekt som vi initierade för några år sedan, avslutar Ulf Duus.
publicerad 21 december 2004