– Visst blev jag defensiv till en början, berättar Peter Levin. Man vill ju äga sin egen process och det känns svårt och jobbigt att ändra om.
Samma språk
Hållbarhetsmål arbetades fram och lanserades i företaget, men efter det hände ingenting. Hållbarhetsfrågorna nådde inte kärnverksamheten. För att öka förståelsen hos både ledning och medarbetare arbetade Alice Bah Kuhnke och Peter Levin tillsammans fram hållbarhetspolicys och krav. Och när de stod enade började det röra på sig.
– Jag märkte skillnad direkt när vi mejlade ut dokument gemensamt och även Peter uttryckte vikten av hållbarhet, säger Alice Bah Kuhnke.
Hon tror att det beror på att kvalitetsfrågan ofta är djupt rotad i en verksamhet. Genom att slå samman frågorna och visa att det är en gemensam sak får man lättare gehör och förståelse. Och att gifta samman frågorna har gett många positiva effekter.
– Idag pratar vi samma språk, vi kan tydliggöra krav, sammanföra intressenter och kommunicera gemensamt, förklarar Peter Levin.
Dessutom rapporterar de risker, hållbarhet och kvalitet gemensamt till ägare och investerare.
– Jag tycker det har fått en jäkla fart och vår fråga har blivit en viktig sak som nu diskuteras hos ledningsgrupp och på högre nivå, säger Alice Bah Kuhnke.
publicerad 23 februari 2012