Ett problem för tillväxten av denna nödvändiga marknad är att klimatnyttan visat sig vara tvivelaktig i flera projekt. Det har gjort att förtroendet för marknaden till viss del vattnats ur. Detta är beklagligt då debatten borde handla om vikten av att ta större ansvar för kvarvarande utsläpp, samt vikten av att välja krediter som är certifierade av vedertagna organisationer och standarder, och på så sätt lyfta kvalitén på marknaden.
Precis som med de flesta andra produkter så gäller regeln att ju billigare och mer prispressade kolkrediter du köper, desto större risk är det att det du betalar för har lågt värde.
När artiklar som är kritiska till klimatprojekt publiceras kan det ge en bild av att inga projekt på marknaden fungerar, och att köpare inte kan veta om klimatnyttan sker eller inte. Denna typ av artiklar fokuserar ofta på att utvärdera några av världens största klimatprojekt som generellt är certifierade av standarden Verra. Dessa kostar i regel endast några dollar per kredit.
Frågan om kvalitet på kolkrediter är högaktuell då behovet av högkvalitativa krediter är stor. Du som köpare kan absolut hitta kolkrediter för klimatfinansiering som gör den nytta för klimatet som de utlovar. Men dessa krediter kommer i regel att kosta mer.
Zeromission arbetar framför allt med kolkrediter certifierade enligt Plan Vivo-standarden, som bygger på ett robust buffertsystem. I fallen med trädprojekt planteras till exempel fler träd än vad som säljs som krediter, och ett lager av överskott skapas för att hantera oförutsedda händelser som skogsbränder eller torka.
Vi är positiva till att branschen rör sig mot högre kvalitet och transparens. Det är absolut nödvändigt för att kolkrediter ska kunna vara en del av lösningen på klimatkrisen.
En annan aspekt är kolkreditprojektens så kallade co-benefits – de sociala och ekologiska värden som alltid följer med högkvalitativa projekt. Förutom att binda koldioxid kan de också bidra till att stärka lokalsamhällen, skydda biologisk mångfald och förbättra levnadsvillkor.
När projekten görs på rätt sätt, är nyttan tredubbel: klimatet, miljön och människorna gynnas samtidigt. Det här är också något företag kan och bör kommunicera i sin hållbarhetsrapportering.
Henrik Juhlin
Vd, Zeromission