M&U granskar: Allt färre hållbarhetschefer i börsledningarna

KARTLÄGGNING Bara fem av börsens 100 största bolag har en renodlad hållbarhetschef i högsta ledningen. Det visar en ny kartläggning av Miljö & Utveckling.

M&U granskar: Allt färre hållbarhetschefer i börsledningarna
Utvecklingen oroar flera tongivande röster inom hållbarhetssfären.

När hållbarhetsfrågorna fick ökat fokus i samband med Parisavtalet 2015 och ett växande tryck från investerare, valde allt fler storbolag att lyfta hållbarhetschefer till koncernledningen. Den utvecklingen har sedan dess avstannat – och nu vänt nedåt.

En ny kartläggning från Miljö & Utveckling visar att endast fem av de 100 största bolagen på Stockholmsbörsens Large Cap-lista har en renodlad hållbarhetschef i koncernledningen.

Ytterligare 29 bolag har en hållbarhetschef i ledningsgruppen, men med kombinerat ansvar. Det rör sig bland annat om HR, strategi eller ekonomi – men i de flesta fall är hållbarhetsfrågan sammanslagen med kommunikation.

Jacob Östberg, professor i reklam och PR vid Stockholms universitet, tycker att utvecklingen är oroande.

– Det sänder signaler om att frågan inte tas på allvar. Ofta, när rollerna kombineras, har personen sin huvudsakliga kompetens inom kommunikation snarare än hållbarhet. Då handlar det mer om att förmedla en bild av engagemang än om att faktiskt driva förändring. I vissa fall gränsar det till greenwashing, säger han.

Amelie Kvarnström, PR-konsult på Westander Hållbarhet, menar att hållbarhet och kommunikation båda är strategiska områden – men att båda riskerar att tappa i tyngd när de slås samman.

– Ingen skulle komma på idén att göra sin CFO till IT-chef – av samma skäl bör man inte slå ihop hållbarhet och kommunikation, säger hon.

På Telia, där hållbarhetschefen även ansvarar för kommunikation och varumärke, ser man däremot fördelar med ett integrerat arbetssätt.

– Hållbarhetskompetens måste finnas i ledningsgruppen och tar man frågan på allvar ska det helst inte vara via bara en person utan genom flera, inklusive vd. Så frågan är större än titel, då det handlar om integrerade arbetssätt, kompetens och förmåga att driva frågorna på ledningsnivå, säger bolagets presschef Roija Rafii.

Fakta

Tidigare utveckling – andel hållbarhetschefer i ledningen

2015: Enligt studien Walking the Talk från Handelshögskolan i Stockholm hade 25 procent av bolagen på Large Cap-listan hållbarhetschefer i koncernledningen.

2017: Andelen steg till 43 procent enligt samma studie.

2019: Utvecklingen vände – andelen sjönk till 37 procent.

2025: Enligt Miljö & Utvecklings kartläggning har bara 34 procent av bolagen en hållbarhetschef i den formella ledningen. Endast fem har en renodlad hållbarhetsroll.

Amanda Thynell på Catena är en av fem i vår kartläggning renodlade hållbarhetschefer i högsta ledningen. Hon anser att frågan handlar om mer än symbolik.

– Hållbarhet måste vara en del av ledningen för att kunna bli integrerat på riktigt. När man inte har mandat i ledningen är det ingen som står upp när det blir obekvämt, säger Amanda Thynell, hållbarhetschef på fastighetsbolaget Catena.

Att hållbarhetsrollen ofta kombineras med kommunikation ser hon som en märklig – och möjligen könsstereotyp – sammanslagning.

– Det är inte samma kompetens. Kanske handlar det om att båda rollerna ofta innehas av kvinnor, och därför klustras ihop som något ’mjukt’.

Sanna Norman på Asker Healthcare Group är ytterligare en renodlad hållbarhetschef i högsta ledningen. Enligt henne ger ledningsplatsen ett starkare mandat att fatta beslut och påverka resursfördelning. Det kan effektivisera arbetet och minska behovet av interna diskussioner.

Hon bedömer att minskningen av hållbarhetsansvariga i koncernledningen kan bero på att hållbarhet i större utsträckning är integrerat i organisationen. I bolag med etablerad hållbarhetsstrategi hanteras frågorna ofta inom respektive funktion.

– Till exempel hanteras hållbarhet i leverantörsledet ofta av inköpsorganisationen, medan kvalitets- och säljfunktionerna ansvarar för hållbarhet gentemot kunder, och HR tar hand om medarbetarrelaterade hållbarhetsfrågor, säger Sanna Norman.

Mia Häggström, hållbarhetschef på Fabege, instämmer.

– Hållbarhet är inte ett eget affärsområde utan genomsyrar alla verksamhetsområden. Därmed kan man ju välja att i stället placera hållbarhetsansvarig i en affärsstödjande funktion, likt HR, kommunikation, digital transformation och IT, säger hon och fortsätter:

– Jag anser emellertid att hållbarhetsfrågorna i vår bransch hör hemma i högsta ledningen eftersom det i praktiken handlar om platsutveckling, produkt- och tjänsteutveckling, nya arbetssätt, kompetensutveckling, industriell omvandling och innovation.

Bolagens syn på förändringen

I februari meddelades att Leyla Ertur, hållbarhetschef på H&M, inte längre ingår i koncernledningen. Hon står därmed utanför den innersta kretsen kring vd Daniel Ervér.

Bolaget har inte kommenterat beslutet närmare.

”Leyla Ertur rapporterar fortsatt direkt till Daniel Ervér, och hållbarhet är fortfarande ett prioriterat område. Vi har gjort stora framsteg i arbetet med att integrera hållbarhet i verksamheten – alla relevanta funktioner har tydliga mål, exempelvis vad gäller minskade utsläpp av växthusgaser”, skriver H&M:s pressekreterare Louise Ödeen i ett mejl till Miljö & Utveckling.

Charlotte Nilsson, pressansvarig på Swedbank, uppger att banken nyligen flyttat Group Sustainability till CFO-Office.

– Syftet är att öka hållbarhetsarbetets genomslag och att möjliggöra fler synergieffekter – både operativt och strategiskt i banken. Swedbanks hållbarhetschef Johanna Fager Wettergren rapporterar till CFO Jon Lidefelt som representerar Group Sustainability i koncernledningen, säger hon.

Även Husqvarna har sin hållbarhetsfunktion under finanschefen.

– Den strategiska vikten av hållbarhet har ökat markant de senaste åren vilket på ett plan kräver mer dedikerad kompetens, resurser och forum för att interagera med koncernledning och styrelse, men det är även så att med åren så blir hållbarhetsarbetet mer och mer inflätat i organisationen i allmänhet, säger bolagets kommunikationschef Henrik Sjöström.

Lång väg kvar – och fortsatt potential

Att endast 34 procent av de största börsbolagen har en hållbarhetschef i ledningen väcker starka reaktioner.

– Det är klart oroväckande. Det känns som en återställning snarare än en utveckling. Jag tror inte att man tagit bort rollen för att arbetet är färdigt – för det är det verkligen inte, säger Amanda Thynell.

Hon upplever att kunskapsnivån i många branscher fortfarande är låg och att omställningstakten är otillräcklig.

– Vi är inte där vi behöver vara. Att ta bort rollen löser ingenting. Om man påstår att hållbarhetsarbetet är integrerat – då måste det också synas i resultaten, avslutar hon.

Fakta

Så gjordes kartläggningen

Undersökningen omfattar de 100 största bolagen på Stockholmsbörsens Large Cap-lista, rangordnade efter börsvärde i slutet av maj 2025. Urvalet är gjort utan hänsyn till bolagens geografiska hemvist, med fokus enbart på bolag noterade i Sverige och med börsvärde i svenska kronor.

För att ett bolag ska klassas som att ha en hållbarhetschef i ledningsgruppen krävs att rollen är tydligt utpekad och lätt att identifiera i den formella ledningsstrukturen. Finns hållbarhetskompetens endast representerad via tillfälligt invalda personer eller i en utökad ledningsgrupp, räknas bolaget som att det saknar hållbarhetschef i ledningen.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste