Svenskar beredda att betala för miljöprodukter

Åtta av tio svenskar kan ”absolut” eller ”troligen” tänka sig att betala fem procent mer för varor och tjänster från företag som de vet arbetar för att begränsa växthuseffekten. Det framgår av en ny attitydundersökning från Naturvårdsverket.

– Svenskarna är bredda att stödja de företag som tar täten i klimatarbetet, men anser att företagen är dåliga på att marknadsföra sitt klimatarbete och de efterfrågar en märkning av klimatvänliga produkter och tjänster, säger Jessica Cederberg Wodmar, projektledare för klimatkommunikation på Naturvårdsverket.

Enligt ytterligare en undersökning från Naturvårdsverket har andelen svenskar som är beredda att minska sina egna utsläpp av växthusgaser ökat under 2006. 73 procent tror att de själva kan göra något för att bromsa växthuseffekten. Det är en ökning från 68 procent år 2002.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.