nr-logo

Hållbarhet i praktiken

Svenskar beredda att betala för miljöprodukter

  • Annons 1

Åtta av tio svenskar kan ”absolut” eller ”troligen” tänka sig att betala fem procent mer för varor och tjänster från företag som de vet arbetar för att begränsa växthuseffekten. Det framgår av en ny attitydundersökning från Naturvårdsverket.

– Svenskarna är bredda att stödja de företag som tar täten i klimatarbetet, men anser att företagen är dåliga på att marknadsföra sitt klimatarbete och de efterfrågar en märkning av klimatvänliga produkter och tjänster, säger Jessica Cederberg Wodmar, projektledare för klimatkommunikation på Naturvårdsverket.

Enligt ytterligare en undersökning från Naturvårdsverket har andelen svenskar som är beredda att minska sina egna utsläpp av växthusgaser ökat under 2006. 73 procent tror att de själva kan göra något för att bromsa växthuseffekten. Det är en ökning från 68 procent år 2002.

Taggar:

Kommentarer

Kommentera

Kommentarer förhandsgranskas inte. Alla kommentatorer ansvarar för sina egna inlägg. Håll god ton och följ lagen. Klicka här för att läsa våra regler för kommentarer.

Fler nyheter

  • Annonskod Huvudspalten 4

Falska flaggor av gula västar

krönika

Miljöpolitiken är sedan länge utsatt för allsköns anklagelser. Den leder till arbetslöshet och företagsflykt, den avfolkar bygder och slår mot låginkomsttagare. Medan argumenten för miljöpolitiska beslut sedan länge står klara gör dessa motargument att miljömål sällan nås. Och nu kommer nya invändningar, under de gula västarnas falska flagg.

Koldioxidskatt för företag – men inte för privatkonsumtion

Människor från Norden och Australien ser hellre att industrin miljöbeskattas, än deras egna inköp. Störst är stödet för koldioxidskatt mot fossilindustrin. Det visar en ny studie från Göteborgs universitet.