KF frias för Änglamarkskampanj

Marknadsdomstolen har beslutat att fria KF för en reklamkampanj för deras ekologiska produkter. Kampanjen genomfördes under våren 2001. Bland annat sändes en tv-reklam där några restauranggäster fick sin mat nedsprutad med bekämpningsmedel. Reklamkampanjen upprörde Sveriges Spannmålsodlare som stämde reklamen. Efter flera turer har nu Marknadsdomstolen gett KF rätt förutom på en punkt där de förbjudit Coop att använda ett internetspel. Enligt KF är spelets syfte att bilda opinion kring ekologisk odling, men Sveriges Spannmålsodlare menar att det misskrediterat lantbrukare som inte odlar ekologiskt.

På övriga punkter lämnas Spannmålsodlarnas talan utan bifall och de döms att betala 800 000 kronor till KF för rättegångskostnader.

Rättegången har varit betydelsefull för att klargöra företags rättigheter att bedriva opinion och ta ställning i frågor som inte kan bevisas helt och fullt.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste