I en färsk undersökning som Sifo gjorde åt Naturvårdsverket svarade färre svenskar än för två år sedan att människan ligger bakom temperaturökningen i världen. Färre tror också att temperaturökningen redan kan mätas. Fortfarande är en majoritet emot att höja skatten på olja och bensin, även om fler är positiva.
Regeringen har givit Naturvårdsverket i uppdrag att starta en kampanj för att öka svenskarnas kunskaper om växthuseffekten. Kampanjen som börjar i december 2002 ska dels ge en klar bild av vad som orsakar temperaturhöjningen, dels förändra människors attityder. I slutändan ska kampanjen bereda vägen för en mer kraftfull miljöpolitik.
Individuellt ansvar
– Människors attityd är fortfarande att de själva inte kan göra något. De behöver förstå att de måste bidra till förändringen. Undersökningen understryker behovet av kunskap, säger Jessica Cederberg Wodmar, som leder kampanjen.
Hon menar att det är viktigt att enskilda människor ser sin roll i miljöarbetet samtidigt som samhället anpassar sig till miljökraven. På så sätt skapas ett tryck från båda hållen.
– Det måste kosta att vara miljöbov, säger Jessica Cederberg Wodmar.
Entydigt budskap
För att enskilda och företag ska acceptera förändringarna krävs ett entydigt budskap – att klimatförändringarna beror på människans utsläpp av koldioxid. Det budskapet har världens främsta klimatforskare enats om i FNs klimatpanel, IPCC.
Att svenskarnas kunskaper om det förändrade klimatet har minskat kan bero på att frågan inte har varit i media lika ofta som tidigare. En del av kampanjen handlar om att föra ut budskapet med olika medier över hela landet. Andra insatser ska bedrivas genom samverkan på både central och lokal nivå. Olika branschorgan och myndigheter som Kommunförbundet och Energimyndigheten deltar också i kampanjen.