Allt fler bolag inom utsläppsintensiva sektorer anpassar sin politiska påverkan till Parisavtalets mål, visar en ny rapport från organisationen Influencemap. Andelen bolag vars lobbyarbete står i konflikt med globala klimatmål sjönk under 2024 från 28 till 23 procent, enligt studien som omfattar 165 företag inom bland annat fordons-, kemi-, bygg- och oljeindustrin.
Investerare pressar storföretag – tvingas ändra klimatlobbying
POLITIK Investerarnas ökade krav på transparens och trovärdiga klimatstrategier börjar få tydligt genomslag inom näringslivet. Särskilt märks det i arbetet med att identifiera och motverka företagens försök till greenwashing genom lobbyverksamhet.

Någonting är fel
Läs vidare – starta din prenumeration
- Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
- Full tillgång till allt digitalt material
Rapporten lyfter fram Unilever och energibolaget Enel som föregångare i arbetet med att aktivt anpassa sin lobbying till 1,5-gradersmålet. Samtidigt uppger 69 av företagen att de stärkt sin interna kontroll för att säkerställa konsekventa klimatbudskap, särskilt gentemot branschorganisationer. Enligt InfluenceMap är det framför allt ökad press från investerare som driver förändringen, med krav på tydligare klimatstrategier och större öppenhet.
Dock kvarstår utmaningar, särskilt inom olje- och gassektorn i USA, där motståndet mot förändring är starkt. Dessutom saknas ofta öppenhet i branscher som skogsindustri, sjöfart och stålproduktion.