Investerare pressar storföretag – tvingas ändra klimatlobbying

POLITIK Investerarnas ökade krav på transparens och trovärdiga klimatstrategier börjar få tydligt genomslag inom näringslivet. Särskilt märks det i arbetet med att identifiera och motverka företagens försök till greenwashing genom lobbyverksamhet.

Investerare pressar storföretag – tvingas ändra klimatlobbying
Foto: Adobe stock.

Allt fler bolag inom utsläppsintensiva sektorer anpassar sin politiska påverkan till Parisavtalets mål, visar en ny rapport från organisationen Influencemap. Andelen bolag vars lobbyarbete står i konflikt med globala klimatmål sjönk under 2024 från 28 till 23 procent, enligt studien som omfattar 165 företag inom bland annat fordons-, kemi-, bygg- och oljeindustrin.

Någonting är fel

Du är inloggad som prenumerant hos förlaget Pauser Media, men nånting är fel. På din profilsida ser du vilka av våra produkter som du har tillgång till. Skulle uppgifterna inte stämma på din profilsida – vänligen kontakta vår kundtjänst.
Miljö & Utveckling premium

Läs vidare – starta din prenumeration

  • Magasinet Miljö & Utveckling - 6 nummer per år
  • Full tillgång till allt digitalt material
Redan prenumerant?

Rapporten lyfter fram Unilever och energibolaget Enel som föregångare i arbetet med att aktivt anpassa sin lobbying till 1,5-gradersmålet. Samtidigt uppger 69 av företagen att de stärkt sin interna kontroll för att säkerställa konsekventa klimatbudskap, särskilt gentemot branschorganisationer. Enligt InfluenceMap är det framför allt ökad press från investerare som driver förändringen, med krav på tydligare klimatstrategier och större öppenhet.

Dock kvarstår utmaningar, särskilt inom olje- och gassektorn i USA, där motståndet mot förändring är starkt. Dessutom saknas ofta öppenhet i branscher som skogsindustri, sjöfart och stålproduktion.

Senaste nytt

Hämtar fler artiklar
Till startsidan
Miljö & Utveckling

Miljö & Utveckling Premium

Full tillgång till allt digitalt material.

Det senaste