En ny rapport från Transport & Environment, T&E, visar att 87 procent av världens flygbolag inte gör tillräckligt för att övergå till hållbara flygbränslen, så kallat SAF, Sustainable Aviation Fuel.
Endast 10 av 77 granskade bolag tar betydande steg mot verkligt hållbara alternativ till fossilt flygbränsle, skriver organisationen. Övriga bolag använder antingen vad T&E menar är fel typ av hållbara bränslen, för små mängder, eller ignorerar det helt i sina klimatplaner.
SAF är dock inte alltid hållbara, skriver T&E. E-fotogen är det enda som organisationen menar är helt hållbart. Det är en typ av syntetiskt bränsle som produceras från förnybar eller avkarboniserad elektricitet, till exempel från sol- eller vindkraft.
Andra bioflygbränslen som är baserade på mat- och fodergrödor, såsom majs och soja, är dock ohållbara enligt T&E. Trots detta utgör dessa bränslen över 30 procent av flygbolagens avtal om hållbara flygbränslen, medan e-fotogen står för mindre än 10 procent.
Rapporten belyser också oljeindustrins roll i omställningen. Stora aktörer som Shell, BP och ExxonMobil producerar försvinnande små mängder hållbara flygbränslen och investerar nästan inget i e-fotogen, skriver T&E. Istället är det mindre företag och startups som driver utvecklingen.
Trots ökad lagstiftning i EU och Storbritannien är användningen av hållbara flygbränslen globalt sett mycket låg. År 2023 använde flygbolag endast 2,6 miljoner fat SAF, jämfört med 1,6 miljarder fat fossilt flygbränsle. Det motsvarar mindre än 0,15 procent av den totala bränsleförbrukningen. Även med framtida ökningar väntas SAF endast täcka 1,2 procent av flygbränslebehovet till 2030, vilket skulle minska utsläppen från sektorn med knappt 1 procent.
T&E betonar behovet av att EU:s kommande Clean Industrial Deal prioriterar e-bränslen för att snabba på omställningen. Flygbolagen och oljeindustrin måste ta ett större ansvar för att främja en ökande andel e-fotogen och minska sektorns klimatpåverkan, annars riskerar flygets nollutsläppsmål att bli ouppnåeliga.