Miljöbilsboomen i Sverige fortsätter. I augusti var 33,5 procent av nybilsförsäljningen miljöbilar och det är framför allt flexifuelbilar, som kan köras på både etanol/biogas och bensin, som säljer bra. Men Gröna Bilister befarar nu att EUs kommande lagstiftning om högsta genomsnittsliga koldioxidutsläpp från nya bilar kan sätta käppar i hjulen för flexifuelbilarna. Enligt förslaget ska lagstiftningen inte ta hänsyn till koldioxidutsläppen i etanol- eller gasdrift, utan enbart när bilen körs på bensin. Enligt Gröna Bilister missgynnar detta många av de stora bilarna som inte kommer under gränsvärdet i bensindrift, men som ligger långt under gränsvärdena när de körs på alternativa bränslen. I värsta fall kan det leda till ett bakslag för utvecklingen på flexifuelsidan till förmån för exempelvis diesel.
Naturskyddsföreningen tycker däremot att det är viktigt att det även ställs utsläppskrav på flexifuelbilar, för att på så vis få ned den totala bränsleförbrukningen. Om de skulle undantas kan tillverkarna komma undan de hårdare utsläppskraven genom att göra de törstigaste bilarna till flexifuelbilar.